An intimate, one-of-a-kind photographic journey that documents Liam Wong's nocturnal wanderings through the world's most captivating cities.
In this singular photographic publication, Liam Wong weaves together a series of cinematic images that reveal the people and places, the slivers of life, that inhabit the mysterious space of night-time cities. Through his previous work as a videogame designer, Wong learned that 'real life is just as potent, bizarre and interesting as things we can imagine'. From Hong Kong and Seoul to London and Edinburgh, After Dark reveals shadowy cityscapes through the eyes of the insomniac artist.
For centuries, artists have found both solace and fruitfulness in solitude. Through sleepless and solitary nights, After Dark explores the phenomenon of loneliness in city life, capturing urban interstices between dusk and dawn: the eerie emptiness of London's Piccadilly Circus at 4:00 a.m., Seoul's late-night taxi drivers moving along hushed roads and birds sharing the warmth of a neon sign in Hong Kong's TSM District - mysterious silhouettes representing lives lived in shadow, portrayed as intricate cinematic visions, all before the sun rises.
Building on the success of his first monograph, TO:KY:OO, Wong widens his lens to capture the night in the world's most exciting cities. From workers leaving their night shifts to empty streets illuminated by neon signs, Wong charts the hours of darkness as populated scenes become deserted ones. The book's photography - framed to specific film ratios - is imbued with a cinematic intensity underscored by Wong's interest in film, while its themes are amplified through specially commissioned Chinese characters that pay homage to the works of celebrated Chinese director Wong Kar Wai.
In this singular photographic publication, Liam Wong weaves together a series of cinematic images that reveal the people and places, the slivers of life, that inhabit the mysterious space of night-time cities. Through his previous work as a videogame designer, Wong learned that 'real life is just as potent, bizarre and interesting as things we can imagine'. From Hong Kong and Seoul to London and Edinburgh, After Dark reveals shadowy cityscapes through the eyes of the insomniac artist.
For centuries, artists have found both solace and fruitfulness in solitude. Through sleepless and solitary nights, After Dark explores the phenomenon of loneliness in city life, capturing urban interstices between dusk and dawn: the eerie emptiness of London's Piccadilly Circus at 4:00 a.m., Seoul's late-night taxi drivers moving along hushed roads and birds sharing the warmth of a neon sign in Hong Kong's TSM District - mysterious silhouettes representing lives lived in shadow, portrayed as intricate cinematic visions, all before the sun rises.
Building on the success of his first monograph, TO:KY:OO, Wong widens his lens to capture the night in the world's most exciting cities. From workers leaving their night shifts to empty streets illuminated by neon signs, Wong charts the hours of darkness as populated scenes become deserted ones. The book's photography - framed to specific film ratios - is imbued with a cinematic intensity underscored by Wong's interest in film, while its themes are amplified through specially commissioned Chinese characters that pay homage to the works of celebrated Chinese director Wong Kar Wai.
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 03.12.2022Romantik für die Gegenwart
Von Beruf her ist Liam Wong Videospieldesigner. Das macht ihn als Fotografen so einzigartig, weil sein Blick nicht an der Kunstgeschichte oder den Meisterwerken der Fotografie geschult wurde, sondern an den virtuellen Landschaften, die er sich als Artdirektor für Computergames wie „Crysis“ und „Far Cry“ ausgedacht hat. Auf einer Reise nach Tokio fiel ihm eines Nachts auf, dass die asiatischen Megastädte genauso aussehen, wie die urbanen Landschaften in Computerspielen. Was auch damit zu tun hat, dass für Wong die Wurzeln seiner Bildsprache wie für die meisten Game-Designer in der Cyberpunk-Ästhetik des Filmes „Blade Runner“ liegen. Dessen Regisseur Ridley Scott wiederum stellte sich die Zukunft so vor wie Tokio bei Nacht, wenn sich die Neonlichter im regennassen Asphalt spiegeln. In den Aufnahmen von Wong bekommt das nochmal eine neue Qualität. Nach seinem ersten Fotoband „TO:KY:OO“ hat Wong seinen Blick für „After Dark“ auf Kyoto, Osaka, Seoul und Chongquing erweitert. Auch wenn Tokio sein Traumziel bleibt, wie hier auf dem Bild der Taxis im Stadtteil Shinjuku. Denn die Großstadt, das hat der Philosoph Christoph Quarch mal formuliert, ist für die Menschen der Gegenwart das, was der Wald für die Romantiker war. Ein Ort, an dem sie sich verlieren und dann wieder finden können.
ANDRIAN KREYE
Liam Wong:
After Dark.
Thames & Hudson,
London, 2022.
192 Seiten,
ca. 30 Euro.
DIZdigital: Alle Rechte vorbehalten – Süddeutsche Zeitung GmbH, München
Jegliche Veröffentlichung und nicht-private Nutzung exklusiv über www.sz-content.de
Von Beruf her ist Liam Wong Videospieldesigner. Das macht ihn als Fotografen so einzigartig, weil sein Blick nicht an der Kunstgeschichte oder den Meisterwerken der Fotografie geschult wurde, sondern an den virtuellen Landschaften, die er sich als Artdirektor für Computergames wie „Crysis“ und „Far Cry“ ausgedacht hat. Auf einer Reise nach Tokio fiel ihm eines Nachts auf, dass die asiatischen Megastädte genauso aussehen, wie die urbanen Landschaften in Computerspielen. Was auch damit zu tun hat, dass für Wong die Wurzeln seiner Bildsprache wie für die meisten Game-Designer in der Cyberpunk-Ästhetik des Filmes „Blade Runner“ liegen. Dessen Regisseur Ridley Scott wiederum stellte sich die Zukunft so vor wie Tokio bei Nacht, wenn sich die Neonlichter im regennassen Asphalt spiegeln. In den Aufnahmen von Wong bekommt das nochmal eine neue Qualität. Nach seinem ersten Fotoband „TO:KY:OO“ hat Wong seinen Blick für „After Dark“ auf Kyoto, Osaka, Seoul und Chongquing erweitert. Auch wenn Tokio sein Traumziel bleibt, wie hier auf dem Bild der Taxis im Stadtteil Shinjuku. Denn die Großstadt, das hat der Philosoph Christoph Quarch mal formuliert, ist für die Menschen der Gegenwart das, was der Wald für die Romantiker war. Ein Ort, an dem sie sich verlieren und dann wieder finden können.
ANDRIAN KREYE
Liam Wong:
After Dark.
Thames & Hudson,
London, 2022.
192 Seiten,
ca. 30 Euro.
DIZdigital: Alle Rechte vorbehalten – Süddeutsche Zeitung GmbH, München
Jegliche Veröffentlichung und nicht-private Nutzung exklusiv über www.sz-content.de
'An enchanting portrait of what the world looks like while most of us are fast asleep' - The i newspaper