Asymptote, an award-winning New York-based architectural firm, expands the boundaries of traditional practice with work that ranges from buildings and urban design to computer-generated environments. Recognized internationally as both cutting-edge architects and virtual-reality artists, Asymptote partners Lise Anne Couture and Hani Rashid have designed and written the first book ever to document their 'real world' (as opposed to 'virtual') projects completed since 1995.
This body of work includes projects as diverse as the trading floor for the New York Stock Exchange, a multimedia research park in Kyoto, a modular furniture system for Knoll, and a centre for art and technology at the Soho Guggenheim Museum, New York. Rashid and Couture's work is highly intriguing because it draws inspiration from a wide range of sources not traditionally associated with architecture - among them the design of airline interiors, sporting equipment, organic systems suchas seashells and honeycombs, and various means of communicating and disseminating information.
Asymptote presents a seamless trajectory of projects organized in a non-linear fashion and illustrated with installation photographs, collaged photographs, and computer-generated diagrams and environments. The projects are punctuated with descriptive text and the speculative writing for which Asymptote is known. Both partners combine architectural practice with teaching and this is strikingly evident in the accessible and thought-provoking result of Asymptote.
This body of work includes projects as diverse as the trading floor for the New York Stock Exchange, a multimedia research park in Kyoto, a modular furniture system for Knoll, and a centre for art and technology at the Soho Guggenheim Museum, New York. Rashid and Couture's work is highly intriguing because it draws inspiration from a wide range of sources not traditionally associated with architecture - among them the design of airline interiors, sporting equipment, organic systems suchas seashells and honeycombs, and various means of communicating and disseminating information.
Asymptote presents a seamless trajectory of projects organized in a non-linear fashion and illustrated with installation photographs, collaged photographs, and computer-generated diagrams and environments. The projects are punctuated with descriptive text and the speculative writing for which Asymptote is known. Both partners combine architectural practice with teaching and this is strikingly evident in the accessible and thought-provoking result of Asymptote.
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 23.07.20020,0027 Meilen unter dem Meer
Nie zuvor ist die biomorphistische Architektur, die sich der Verflüssigung einstmals starr und unverrückbar fest gefügter, kerzengerader Mauern im Zeitalter des Computer Aided Designs verschrieben hat, so sehr zu sich selbst gekommen wie hier: Im holländischen Haarlemmermeer, das einst fünf Meter unter dem Meeresspiegel lag, hat die New Yorker Architektengruppe Asymptote dem 150 Jahre dauernden Prozess der Landgewinnung ein Denkmal gesetzt: mit dem Pavillon „Hydra-Pier”, der sich mitten in einer pastoralen Parklandschaft mit einem kühnen Flugdach auf den See hinausschwingt und den man unter einem gläsernen Pool betritt, der exakt die einstige Höhe des Ozeans an dieser Stelle markiert. Die kühnen, Natur und Technik versöhnenden Kurvaturen von Asymptote zeigt ein jetzt erschienener Bildband, der die realisierten Projekte des Büros dokumentiert (Hani Rashid und Lise A. Couture: Flux, Asymptote. Phaidon Verlag, Berlin 2002. 239 Seiten, 59,95 Euro).
holi
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Jegliche Veröffentlichung exklusiv über www.diz-muenchen.de
Nie zuvor ist die biomorphistische Architektur, die sich der Verflüssigung einstmals starr und unverrückbar fest gefügter, kerzengerader Mauern im Zeitalter des Computer Aided Designs verschrieben hat, so sehr zu sich selbst gekommen wie hier: Im holländischen Haarlemmermeer, das einst fünf Meter unter dem Meeresspiegel lag, hat die New Yorker Architektengruppe Asymptote dem 150 Jahre dauernden Prozess der Landgewinnung ein Denkmal gesetzt: mit dem Pavillon „Hydra-Pier”, der sich mitten in einer pastoralen Parklandschaft mit einem kühnen Flugdach auf den See hinausschwingt und den man unter einem gläsernen Pool betritt, der exakt die einstige Höhe des Ozeans an dieser Stelle markiert. Die kühnen, Natur und Technik versöhnenden Kurvaturen von Asymptote zeigt ein jetzt erschienener Bildband, der die realisierten Projekte des Büros dokumentiert (Hani Rashid und Lise A. Couture: Flux, Asymptote. Phaidon Verlag, Berlin 2002. 239 Seiten, 59,95 Euro).
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