«City Lust» ist der Name eines Duftwassers, das die Fotografin und Soziologin Charlie Koolhaas in einem Parfümerie-Grosshandel in Dubai entdeckte. «City Lust» ist auch Ausgangspunkt der persönlichen Entdeckungsreise, die Koolhaas um die halbe Welt führt: In Guangzhou, Dubai und Lagos, aber auch in Houston und London spürt sie dem rasanten Wandel nach, den die globalisierte Ökonomie den städtischen Gesellschaften dieser so unterschiedlichen Metropolen aufzwingt. In diesen Städten hat sie längere Zeit gelebt und unzählige Fotografien aufgenommen, viele davon Bilder grösster Intensität. Koolhaas' Blick richtet sich nicht nur auf die zunehmende Uniformierung von Stadtbildern: Es geht ihr auch ganz zentral um die Gegensätze von kultureller Vereinheitlichung und lokaler Diversität in Zeiten der Globalisierung.
Charlie Koolhaas in englischer Spraches verfasstes Buch City Lust ist in seiner Bildsprache Alltagsfotografie, ungeschönte Dokumentation und spannungsreiche Beobachtung. Als zweiten Erzählstrang hat Koolhaas einen faszinierenden und einsichtsreichen Essay geschrieben, der in collagierter Form ihre eigenen Erkenntnisse über die heutigen globalen Handelswege und deren alltägliche Protagonisten «von unten» zeigt.
Charlie Koolhaas in englischer Spraches verfasstes Buch City Lust ist in seiner Bildsprache Alltagsfotografie, ungeschönte Dokumentation und spannungsreiche Beobachtung. Als zweiten Erzählstrang hat Koolhaas einen faszinierenden und einsichtsreichen Essay geschrieben, der in collagierter Form ihre eigenen Erkenntnisse über die heutigen globalen Handelswege und deren alltägliche Protagonisten «von unten» zeigt.
Interview mit Charlie Koolhaas im niederländischen Fernesehen VPRO Mondo! Das Video finden Sie hier!
«Kluge Analysen und humorvolle Berichte» Ulrich Rüter, Leica Fotografie International
«Fototagebuch der in London geborenen Künstlerin mit Aufnahmen aus Lagos, Dubai oder Houston, die es schaffen, noch unbeschriebene Phänomene und Stimmungen der Gegenwart sichtbar zu machen.» Niklas Maak, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
«Charlie Koolhaas hat eine Art Alltagsfotografie entwickelt, ungeschönt und deshalb spannungsreich. Im Kontrast mit ihrem kenntnisreichen Essay über die heutigen globalen Handelswege und deren alltägliche Protagonisten entsteht ein wunderbares Bekenntnis zu unserer heutigen städtischen Welt.» Steffen Kühn, KULTUR-EXTRA
«Eine fesselnde Kombination aus fotografischer Dokumentation und schriftlichem Zeugnis.» Regina Plaar, Deutsche Gesellschaft für Photographie e.V.
«Koolhaas has a refreshingly honest and democratic eye that assesses both rich and poor, with a particular concern for the role of minorities in each country. The photographs and the accompanying verbal vignettes are a pleasure to view and read, especially because of the large size of the pages and the design that makes full-bleed printing of the images extraordinarily graphic. [...] Tolerance of differences is not easy, but acceptance and respect for others are desperately needed. Our own limitations cause us to be anxious about others. The world-wide demonstrations going on right now and the analyses in this photobook clearly tell us to overcome engrained dislikes and to consider treating others and our world more equitably. » Gerhard Clausing, PhotoBook Journal
«Koolhaas's writing-clear and sharp, humorous and honest-serves to 'frame the world through a perspective' rather than record reality. All of the experiences work with the photographs to describe places where the friction of cultural, economic, and other factors rub up against each other to create lived realities where considerations of authenticity, beauty, or other aesthetic concerns are just preposterous. Photos of perfume bottles, ugly buildings, uglier highways, and other subjects might not convey why some people lust for cities, but they certainly describe how cities accommodate so many people of different religions, ethnicities, and levels of income. It's an ugly mess beautifully captured in Koolhaas's images and words.» A Daily Dose of Architecture Books
«City Lust houdt ons een spiegel voor. Je hoeft het met haar conclusies niet eens te zijn om het belang te zien van een dergelijke reflectie op het stedelijke leven en de ruimte die daarvoor nodig is. Zeker nu de Europese steden dreigen te bezwijken onder massaal toerisme, woningnood en uitdagingen van klimaat en ongelijkheid en gedwongen worden tot ingrijpende systeemkeuzes. Niet voor niets is in steden als Amsterdam en Utrecht een begin gemaakt met een reflectie op de toekomst van de stad. Continuering van gebiedsontwikkeling à la Hudson Yard is daarbij het schrikbeeld. Dergelijke gebieden met een hoge dichtheid maar met een lage stedelijke intensiteit zijn bepaald geen wenkend perspectief. Charlie Koolhaas' beelden van omgevingen waarin verschillende. culturen van uiteenlopende kracht samenwonen, bieden aanknopingspunten voor mogelijke andere toekomsten.» Harm Tilman dearchitect.nl
«The density and informality of city life that is pictured in her images now seem somewhat foreign. 'Suddenly, it became a kind of historical document within the space of months that had captured the final remnants of a world that might not even exist any more,' Charlie Koolhaas said.» Interview mit der Fotografin zu Ihrem Buch City Lust von Rosemary Feitelberg, wwd.com
«Koolhaas' intimate chronicles of everyday life seek to cast an unbiased, and optimistic light on these political landscapes, the west's diminishing influence, and the role of art in chronicling this evolution. Though conceived before the events of the last year - coronavirus, police brutality and the economic war between the US and China - City Lust is a timely and potent celebration of multiculturalism in an increasingly globalised world.» Harriet Loyd-Smith, wallpaper.com
«Kluge Analysen und humorvolle Berichte» Ulrich Rüter, Leica Fotografie International
«Fototagebuch der in London geborenen Künstlerin mit Aufnahmen aus Lagos, Dubai oder Houston, die es schaffen, noch unbeschriebene Phänomene und Stimmungen der Gegenwart sichtbar zu machen.» Niklas Maak, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
«Charlie Koolhaas hat eine Art Alltagsfotografie entwickelt, ungeschönt und deshalb spannungsreich. Im Kontrast mit ihrem kenntnisreichen Essay über die heutigen globalen Handelswege und deren alltägliche Protagonisten entsteht ein wunderbares Bekenntnis zu unserer heutigen städtischen Welt.» Steffen Kühn, KULTUR-EXTRA
«Eine fesselnde Kombination aus fotografischer Dokumentation und schriftlichem Zeugnis.» Regina Plaar, Deutsche Gesellschaft für Photographie e.V.
«Koolhaas has a refreshingly honest and democratic eye that assesses both rich and poor, with a particular concern for the role of minorities in each country. The photographs and the accompanying verbal vignettes are a pleasure to view and read, especially because of the large size of the pages and the design that makes full-bleed printing of the images extraordinarily graphic. [...] Tolerance of differences is not easy, but acceptance and respect for others are desperately needed. Our own limitations cause us to be anxious about others. The world-wide demonstrations going on right now and the analyses in this photobook clearly tell us to overcome engrained dislikes and to consider treating others and our world more equitably. » Gerhard Clausing, PhotoBook Journal
«Koolhaas's writing-clear and sharp, humorous and honest-serves to 'frame the world through a perspective' rather than record reality. All of the experiences work with the photographs to describe places where the friction of cultural, economic, and other factors rub up against each other to create lived realities where considerations of authenticity, beauty, or other aesthetic concerns are just preposterous. Photos of perfume bottles, ugly buildings, uglier highways, and other subjects might not convey why some people lust for cities, but they certainly describe how cities accommodate so many people of different religions, ethnicities, and levels of income. It's an ugly mess beautifully captured in Koolhaas's images and words.» A Daily Dose of Architecture Books
«City Lust houdt ons een spiegel voor. Je hoeft het met haar conclusies niet eens te zijn om het belang te zien van een dergelijke reflectie op het stedelijke leven en de ruimte die daarvoor nodig is. Zeker nu de Europese steden dreigen te bezwijken onder massaal toerisme, woningnood en uitdagingen van klimaat en ongelijkheid en gedwongen worden tot ingrijpende systeemkeuzes. Niet voor niets is in steden als Amsterdam en Utrecht een begin gemaakt met een reflectie op de toekomst van de stad. Continuering van gebiedsontwikkeling à la Hudson Yard is daarbij het schrikbeeld. Dergelijke gebieden met een hoge dichtheid maar met een lage stedelijke intensiteit zijn bepaald geen wenkend perspectief. Charlie Koolhaas' beelden van omgevingen waarin verschillende. culturen van uiteenlopende kracht samenwonen, bieden aanknopingspunten voor mogelijke andere toekomsten.» Harm Tilman dearchitect.nl
«The density and informality of city life that is pictured in her images now seem somewhat foreign. 'Suddenly, it became a kind of historical document within the space of months that had captured the final remnants of a world that might not even exist any more,' Charlie Koolhaas said.» Interview mit der Fotografin zu Ihrem Buch City Lust von Rosemary Feitelberg, wwd.com
«Koolhaas' intimate chronicles of everyday life seek to cast an unbiased, and optimistic light on these political landscapes, the west's diminishing influence, and the role of art in chronicling this evolution. Though conceived before the events of the last year - coronavirus, police brutality and the economic war between the US and China - City Lust is a timely and potent celebration of multiculturalism in an increasingly globalised world.» Harriet Loyd-Smith, wallpaper.com