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Working from the thesis that the essence of Christianity cannot be understood without its historical and cultural manifestations, the author proceeds to examine the interrelationships between Protestant theology and aesthetics in their threefold significance as theories of the sensory perception, of beauty and art. Using Herder, Wackenroder and De Wette as exemplars, he sketches a modernisation programme for the theory of culture and of religion that places culture within an embracing world of meaning and the Christian religion within a concrete horizon of experience.
Ausgehend von der
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Produktbeschreibung
Working from the thesis that the essence of Christianity cannot be understood without its historical and cultural manifestations, the author proceeds to examine the interrelationships between Protestant theology and aesthetics in their threefold significance as theories of the sensory perception, of beauty and art. Using Herder, Wackenroder and De Wette as exemplars, he sketches a modernisation programme for the theory of culture and of religion that places culture within an embracing world of meaning and the Christian religion within a concrete horizon of experience.
Ausgehend von der These, dass sich das Wesen des Christentums nicht ohne seine geschichtlichen und kulturellen Erscheinungsformen verstehen lässt, untersucht der Autor die Wechselwirkung zwischen protestantischer Theologie und Ästhetik in ihrer dreifachen Bedeutung als Theorie der sinnlichen Wahrnehmung, des Schönen und der Kunst. Am Beispiel von Herder, Wackenroder und De Wette skizziert er ein kultur- wie religionstheoretisches Modernisierungsprogramm, das die Kultur in einen umgreifenden Sinnhorizont und die christliche Religion in einen konkreten Erfahrungshorizont stellt.
Autorenporträt
Habilitationsschrift.Markus Buntfuß ist Privatdozent am Lehrstuhl für Systematische Theologie und theologische Gegenwartsfragen der Universität Würzburg und Verfasser mehrerer Veröffentlichungen zur Christologie, Theologischen Hermeneutik und Metapherntheorie.