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From 1973 to 1974, Lee Friedlander and Burt Wolf edited four iconic portfolios at the Double Elephant Press in New York, featuring photographs by some of the most influential photographers of the twentieth century: Manuel Alvarez Bravo, Walker Evans, Garry Winogrand, and Lee Friedlander himself. Each of the four limited edition portfolios contained fifteen photographs by each artist, representing their distinct visions that can be described in the words of Walker Evans as "oddly refreshing, unselfconsciously striking, and unpredictably adventurous." This publication honors the unique…mehr

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Produktbeschreibung
From 1973 to 1974, Lee Friedlander and Burt Wolf edited four iconic portfolios at the Double Elephant Press in New York, featuring photographs by some of the most influential photographers of the twentieth century: Manuel Alvarez Bravo, Walker Evans, Garry Winogrand, and Lee Friedlander himself. Each of the four limited edition portfolios contained fifteen photographs by each artist, representing their distinct visions that can be described in the words of Walker Evans as "oddly refreshing, unselfconsciously striking, and unpredictably adventurous." This publication honors the unique collaborative project that was to become a touchstone in the history of photography.
Autorenporträt
Thomas Zander, born in Cologne in 1962, is the owner of Galerie Thomas Zander in Cologne, which he founded in 1996. The gallery exhibits media/conceptual art and extended photography and represents, among other artists, Lewis Baltz, Mitch Epstein, Lee Friedlander, and Candida Höfer. Born in Mexico City in 1902, Manuel Álvarez Bravo was Latin America's most influential photographer in the 20th century. He won numerous awards, namely from the 1970s on, and his photographs were shown in over 150 exhibitions. Álvarez Bravo died in 2002. Walker Evans, born in Missouri in 1903, began photographing in the late 1920s. He published two landmark books (American Photographs in 1938 and Let us Now Praise Famous Men with James Agee in 1941) and wrote art and film reviews for Time. Evans died in 1975. Born in Washington State in 1934, Lee Friedlander has had a distinguished career as a photographer. His previously published books include the seminal Self Portrait (1970) and The American Monument (1976), and, more recently, American Musicians (1998), Letters from the People (1993), Little Screens (2001), The Desert Seen (1996), and Kitaj (2002). Garry Winogrand, born in 1928 in New York City, is known for his street photography. His books include The Animals (1969), Public Relations (1977), and Stock Photographs (1980). Winogrand died in 1984.
Rezensionen

Frankfurter Allgemeine Zeitung - Rezension
Frankfurter Allgemeine Zeitung | Besprechung von 17.03.2016

Einfach nur Ikonen

Vier großartige Bildermappen erschienen um 1970 bei Double Elephant, sie waren vier großartigen Fotografen gewidmet. Einer von ihnen war Walker Evans. Nun gibt es die Serie als bibliophile Ausgabe.

Von Freddy Langer

Walker Evans war im Regierungsauftrag unterwegs in den Südstaaten Amerikas. "Ich sehe ein Drittel der Nation schlecht behaust, schlecht gekleidet und schlecht ernährt", hatte Präsident Roosevelt geklagt, und die Farmfürsorgebehörde schickte ein Dutzend Fotografen los, das Elend zu dokumentieren, damit der Steuerzahler sehe, wofür sein Geld benötigt wird. Mit auf die Reise bekamen sie eine Liste gewünschter Motive: vom Abend zu Hause über den sonntäglichen Kirchgang und Gruppen- und Vereinsaktivitäten verschiedener Einkommensschichten bis zu den erodierten Äckern und den windschiefen Häusern der Farmer. So entstand ein umfassendes Bild vom Alltag auf dem Land zwischen Börsencrash und Dürre.

Nur Walker Evans hatte seinen eigenen Kopf. Zwar bediente er sich eines dokumentarischen Stils, aber er wollte nicht zu Propagandazwecken dokumentieren. Er suchte vielmehr nach Motiven, in denen die Welt sich selbst zum Zeichen geformt hatte. Mit frontalem Blick erfasste er Werbetafeln und Plakate, Innenräume und Fassaden und gab ihnen gerade durch die vermeintliche Verflachung jene Distanz, die es braucht, in die tieferen Schichten von Kultur und Geschichte vorzudringen. Dabei übte er auf seine Weise Kritik an den Zuständen der Gegenwart: wenn Besteck hinter einer Leiste klemmt, weil es an Möbeln fehlt, oder nur der Schuhputzer noch Glanz verspricht, während alles andere längst in Düsternis liegt. Überall entdeckte er Symbole für eine Welt, die dabei ist, sich selbst zu verlieren. Und schrieb damit sein Kapitel der Geschichte Amerikas.

"Double Elephant", herausgegeben von Thomas Zander. Vier Bände zu Garry Winogrand, Manuel Álvarez Bravo, Lee Friedlander und Walker Evans im Schuber, eine Einführung von Burt Wolf und Susan Kismaric in einem eigenen Heft. Steidl Verlag, Göttingen 2015. Insgesamt 108 Seiten, 64 Schwarzweißabbildungen. Gebunden, 98 Euro.

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