This study represents several years' work on the image of women and genre images of women. It uses two modes of reflecting on or between the far from clearly definable concepts of gender, femininity or masculinity and their representation in time and space. The first one leads the reader between (scientific) texts analysing different aspects or figures to enable questions on gender to be concretized. The second mode of reflection extends a sensitive thread between art and science. New forms of art and human interaction are experimented with in an original dynamic process. Diese Studie…mehr
This study represents several years' work on the image of women and genre images of women. It uses two modes of reflecting on or between the far from clearly definable concepts of gender, femininity or masculinity and their representation in time and space. The first one leads the reader between (scientific) texts analysing different aspects or figures to enable questions on gender to be concretized. The second mode of reflection extends a sensitive thread between art and science. New forms of art and human interaction are experimented with in an original dynamic process. Diese Studie veranschaulicht die Arbeit mehrerer Jahre über das Bild und die Genrebilder von Frauen. Sie zeigt, wie die Frau und das Genre erzählt oder beschrieben werden, welche Mythen oder Allegorien (Eva, Antigone oder Aschenputtel) seit Jahrhunderten in der Kunst, der Literatur und den Medien ständig überarbeitet und umgestellt werden. Zwei Denkansätze leiten den Leser/Zuschauer durch die mehrdeutigen Figuren und Konzepte des Weiblichen oder Männlichen. Der erste ist wissenschaftlich gängig und textuell, der zweite Ansatz ist visuell, spannt einen sensiblen Faden zwischen Wissenschaft und Kunst und erlaubt, neue menschliche und künstlerische Formen bzw. Wechselwirkungen auszuprobieren. Cette étude concrétise un travail de plusieurs années sur l'Image et les images du genre. Elle montre comment sont racontés ou décrits la femme et le genre, quels mythes ou allégories (Eve, Antigone ou Cendrillon) sont refondus et transposés en permanence depuis des siècles dans l'art, la littérature et les médias. Deux modes de réflexion conduisent le lecteur/spectateur à travers les figures et concepts ambigus de féminin ou masculin, le premier mode usuel scientifique et textuel, le second, visuel, tend un fil sensible entre science et art et permet d'expérimenter de nouvelles formes et interactions humaines et artistiques.
Monique Jucquois-Delpierre teaches information, culture and media science at the University of Düsseldorf. Doctor of Social Sciences (Information and Communication, University of Louvain Belgium), she took part or lead numerous scientific missions or research projects all over the world among others with the European Community. Member of the «International Dance Council» (CID), she has got various academic diploma, performance and teaching experience in the field of ethnology and dance. Monique Jucquois-Delpierre lehrt Informations-, Kultur- und Medienwissenschaften an der Universität Düsseldorf. Sie ist Doktorin der Sozialwissenschaften (Information und Kommunikation, Universität Louvain (Belgien), nahm und nimmt an zahlreichen internationalen, wissenschaftlichen Aufgaben und Projekten teil, unter anderem im Rahmen der Europäischen Union. Sie ist Mitglied des Internationalen Tanz-Rats (CID) und erwarb zahlreiche akademische Grade in Völkerkunde und Tanz (Zagreb, Lissabon, Bukarest, usw.). Die Autorin lehrt Tanzen und nimmt an zahlreichen Aufführungen am Theater bzw. im Fernsehen teil. Monique Jucquois-Delpierre enseigne les sciences de l¿information, de la culture et des médias à l¿Université de Düsseldorf. Docteur en Sciences Sociales (Information et Communication, Université de Louvain (Belgique), elle prend part à de nombreuses missions et projets scientifiques internationaux entre autres dans le cadre des Communautés Européennes. Membre du Conseil International de la Danse (CID), elle obtint de nombreux diplômes académiques en ethnologie et danse (Zagreb, Lisbonne, Bucarest, etc.), enseigna la danse et participa à de nombreux spectacles au théâtre et à la télévision.
Inhaltsangabe
Contents/Inhalt/Contenu : Sanda Graetz : Dédicace - Widmung - Dedication - Bénédicte Jucquois/Monique Jucquois-Delpierre : Preface - Bénédicte Jucquois : Note d'intention - Absichtserklärung - Declaration of Intent - Monique Jucquois-Delpierre : Introduction - Einführung - Dagmar Börner-Klein: Die Figur der Eva in der frühen jüdischen Literatur - The figure of Eve in early Jewish Literature - Michael Sukale: Nacktheit zwischen Scham und Lust - Nakedness between shame and lust - Nathalie Grandjean : De ce qui compte chez Judith Butler et Cindy Sherman : performativités et effritements - What counts with Judith Butler and Cindy Sherman : performativities and crumblings - Sylvie Vranckx: Trickster Revolutions: The Transgendered Figure as Anti-Colonial Boundary-Crosser in Michelle Cliff's No Telephone to Heaven - La figure du transgenre transgresseur de normes coloniales dans No Telephone to Heaven par Michelle Cliff - Denise Faure de Larivière : Quelques réflexions sur l'androgynie et la bisexualité - Androgyneity and bisexuality. Some reflections - Michael Schulz-Jarek: Gender Triptychon - Tetyana Bondarenko: Maria Magdalena: Von der Hure zur Heiligen. Mediale Figurkonstruktion - Mary Magdalene: From Whore to Saint. The Media Figure Construction - Alice Tufenktschian: «Mein armer Sohn, hast du dir etwa weh getan?» Die Rolle der Mutter in Egoyans Ararat. - «My poor son, have you hurt yourself?» The role of the mother in Egoyan's Ararat - Nina Heidrich/Michael Schulz-Jarek: Schön, fleißig, sittsam ... Zur Darstellung von Weiblichkeit in den Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm - Beautiful, hard-working, modest... On the representation of femininity in the fairy tales and folk tales of the Brothers Grimm - Mark Schäfer: The Body as a Stage - Szenographische Identitätskonstruktion am Beispiel Madonna - The Body as a Stage - scenographic identity construction with Madonna as example - Gergana Panova: «Tanzen ist nicht männlich!» Tradition als Abgrenzung und Innovation als Vermischung der Genderrollen - «Dancing is not manly!» Tradition as Boundary and Innovation as Mixing of the Gender Roles - Sarah Sepulchre : La position des femmes au sein des groupes de personnages dans les séries télévisées françaises : le cas de Reporters - The position of women in the cast of characters of the French television series: the case of Reporters - Dominik Maeder: «Something between a mother and a waitress». Zur zeitlichen Logik sekretarieller Sorge in Mad Men - «Something between a mother and a waitress». On the logic of secretarial care in Mad Men - Pamela Geldmacher: Performativität im Korsett der Arrangiertheit: Vanessa Beecrofts Performances - Performativity in a corset of arrangedness: Vanessa Beecroft's performances - Arlette Jossart/Monique Jucquois-Delpierre : « Au nom de la mère » A propos de la mise en scène des textes rassemblés par Alfredo Arias au théâtre de l'Etincelle à Bruxelles (Février 2009) - «In the name of the mother». Brussels, Theater «L'Etincelle», February 2009 - François-Pierre Gingras : Antigone et le pouvoir politique. Entretien réalisé par Monique Jucquois-Delpierre - Antigone and political power. Interview by Monique Jucquois-Delpierre - Regina Grundmann: «JHWH hat mir in seinem Erbarmen geholfen, und ich habe den Frevler getötet.» Judits Tat im Spannungsfeld von Gewaltausübung und Gewaltverhinderung in der Chanukka-Tradition - «JHWH helped me in his mercy and I killed the evil-doer.» - Wolfgang Liedtke: Rosa Luxemburg: «Ein zänkisches Frauenzimmer» - Rosa Luxemburg: «A fractious wench» - Katrin Ullmann:
Contents/Inhalt/Contenu : Sanda Graetz : Dédicace - Widmung - Dedication - Bénédicte Jucquois/Monique Jucquois-Delpierre : Preface - Bénédicte Jucquois : Note d'intention - Absichtserklärung - Declaration of Intent - Monique Jucquois-Delpierre : Introduction - Einführung - Dagmar Börner-Klein: Die Figur der Eva in der frühen jüdischen Literatur - The figure of Eve in early Jewish Literature - Michael Sukale: Nacktheit zwischen Scham und Lust - Nakedness between shame and lust - Nathalie Grandjean : De ce qui compte chez Judith Butler et Cindy Sherman : performativités et effritements - What counts with Judith Butler and Cindy Sherman : performativities and crumblings - Sylvie Vranckx: Trickster Revolutions: The Transgendered Figure as Anti-Colonial Boundary-Crosser in Michelle Cliff's No Telephone to Heaven - La figure du transgenre transgresseur de normes coloniales dans No Telephone to Heaven par Michelle Cliff - Denise Faure de Larivière : Quelques réflexions sur l'androgynie et la bisexualité - Androgyneity and bisexuality. Some reflections - Michael Schulz-Jarek: Gender Triptychon - Tetyana Bondarenko: Maria Magdalena: Von der Hure zur Heiligen. Mediale Figurkonstruktion - Mary Magdalene: From Whore to Saint. The Media Figure Construction - Alice Tufenktschian: «Mein armer Sohn, hast du dir etwa weh getan?» Die Rolle der Mutter in Egoyans Ararat. - «My poor son, have you hurt yourself?» The role of the mother in Egoyan's Ararat - Nina Heidrich/Michael Schulz-Jarek: Schön, fleißig, sittsam ... Zur Darstellung von Weiblichkeit in den Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm - Beautiful, hard-working, modest... On the representation of femininity in the fairy tales and folk tales of the Brothers Grimm - Mark Schäfer: The Body as a Stage - Szenographische Identitätskonstruktion am Beispiel Madonna - The Body as a Stage - scenographic identity construction with Madonna as example - Gergana Panova: «Tanzen ist nicht männlich!» Tradition als Abgrenzung und Innovation als Vermischung der Genderrollen - «Dancing is not manly!» Tradition as Boundary and Innovation as Mixing of the Gender Roles - Sarah Sepulchre : La position des femmes au sein des groupes de personnages dans les séries télévisées françaises : le cas de Reporters - The position of women in the cast of characters of the French television series: the case of Reporters - Dominik Maeder: «Something between a mother and a waitress». Zur zeitlichen Logik sekretarieller Sorge in Mad Men - «Something between a mother and a waitress». On the logic of secretarial care in Mad Men - Pamela Geldmacher: Performativität im Korsett der Arrangiertheit: Vanessa Beecrofts Performances - Performativity in a corset of arrangedness: Vanessa Beecroft's performances - Arlette Jossart/Monique Jucquois-Delpierre : « Au nom de la mère » A propos de la mise en scène des textes rassemblés par Alfredo Arias au théâtre de l'Etincelle à Bruxelles (Février 2009) - «In the name of the mother». Brussels, Theater «L'Etincelle», February 2009 - François-Pierre Gingras : Antigone et le pouvoir politique. Entretien réalisé par Monique Jucquois-Delpierre - Antigone and political power. Interview by Monique Jucquois-Delpierre - Regina Grundmann: «JHWH hat mir in seinem Erbarmen geholfen, und ich habe den Frevler getötet.» Judits Tat im Spannungsfeld von Gewaltausübung und Gewaltverhinderung in der Chanukka-Tradition - «JHWH helped me in his mercy and I killed the evil-doer.» - Wolfgang Liedtke: Rosa Luxemburg: «Ein zänkisches Frauenzimmer» - Rosa Luxemburg: «A fractious wench» - Katrin Ullmann:
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