Carsten Junker entwirft ein Panorama afroamerikanischer Kulturkritik im 20. Jahrhundert. Er zeichnet wegweisende Debatten nach und schildert, wie sich einzelne Akteure darin Gehör verschafften. Der Essay steht dabei als Sprachrohr und zentraler Schauplatz gesellschaftspolitischer und kulturkritischer Auseinandersetzungen im Mittelpunkt seiner Betrachtung: Wie nutzten diejenigen das Genre, die rassistisch marginalisiert wurden? Wie setzten dagegen diejenigen den Essay strategisch ein, die gesellschaftliche Vorherrschaft verteidigten? Und wie wurde in diesem Zusammenhang das komplexe…mehr
Carsten Junker entwirft ein Panorama afroamerikanischer Kulturkritik im 20. Jahrhundert. Er zeichnet wegweisende Debatten nach und schildert, wie sich einzelne Akteure darin Gehör verschafften. Der Essay steht dabei als Sprachrohr und zentraler Schauplatz gesellschaftspolitischer und kulturkritischer Auseinandersetzungen im Mittelpunkt seiner Betrachtung: Wie nutzten diejenigen das Genre, die rassistisch marginalisiert wurden? Wie setzten dagegen diejenigen den Essay strategisch ein, die gesellschaftliche Vorherrschaft verteidigten? Und wie wurde in diesem Zusammenhang das komplexe Wechselspiel von Rassismus, Sexismus und Homophobie verhandelt? Anhand dieser Fragen nimmt Junker eine Neubewertung des Essays als Rahmen der Kulturkritik vor.
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Autorenporträt
Carsten Junker, Dr. phil., lehrt American Studies an der Universität Bremen.
Inhaltsangabe
ContentsAcknowledgments7Introduction: Genre Matters111. Establishing Black Positions of Critical Intervention from the New Negro to Black Fire30Negotiating a Black Aesthetic31Black Writing between Integration and Separation47The Boundary Work of the Essay902. Consolidating the Idea of Black Culture as Critique in the Debate Surrounding Native Son96Contesting the Protest Novel Paradigm100The Dialogic Structure of the Essay1303. Appropriating a Position of Critical Intervention in the Figure of "The White Negro"137Positing Chromatic Authority142The Essay and the "Authority of Experience"1544. Remapping Knowledge and Renegotiating Speaking Positions in the Desegregation Debates180Coming into Knowledge under Segregation185Debating the Desegregation of Schools207The Essay between the Public and the Private238Conclusion: the Performative Logic of the Essay252Essays Referenced262Bibliography264Index287
ContentsAcknowledgments7Introduction: Genre Matters111. Establishing Black Positions of Critical Intervention from the New Negro to Black Fire30Negotiating a Black Aesthetic31Black Writing between Integration and Separation47The Boundary Work of the Essay902. Consolidating the Idea of Black Culture as Critique in the Debate Surrounding Native Son96Contesting the Protest Novel Paradigm100The Dialogic Structure of the Essay1303. Appropriating a Position of Critical Intervention in the Figure of "The White Negro"137Positing Chromatic Authority142The Essay and the "Authority of Experience"1544. Remapping Knowledge and Renegotiating Speaking Positions in the Desegregation Debates180Coming into Knowledge under Segregation185Debating the Desegregation of Schools207The Essay between the Public and the Private238Conclusion: the Performative Logic of the Essay252Essays Referenced262Bibliography264Index287
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