Tüm tahminlerim ve ümitlerim bos cikti ve Tanriya öykünen melek misali sonsuza kadar cehenneme zincirlendim. Muhayyilem capcanli, analiz gücüm ve uygulama kabiliyetimse güclüydü. Iste bu niteliklerimin bir araya gelmesi sayesinde bir insan yaratma fikrini gelistirip gerceklestirebildim. Isimi tamamladigim zamanki duygularimi su an bile heyecanla aniyorum. Kah gücümün coskusuna kapilarak kah muhtemel sonuclarina kafa yorarak hayallerimde cennetin bahcelerini arsinladim. Cocuklugumdan beri bana büyük umutlar ve tutkular asilanmisti, oysa simdi bak nasil da yikildim Bilim tutkunu genc ögrenci Victor Frankensteinin yarattigi varligi gördügü anda söyledigi bu sözler, kendi cocuklarini terk eden tanrinin hayal kirikliginin yansimasi olarak yorumlandi. Frankensteinin yalnizlasmaya ve yabancilasmaya mahkm edilen canavariysa, ölü dogaya can veren yaratici tarafindan bu dünyada tek basina birakilan modern insanin kaderini temsil ediyordu. Shelleynin Frankenstein ya da Modern Prometheusu, XVIII. yüzyil Avrupasinin Aydinlanmaci tutkularinin kültür acisindan korkunc sonuclarini hayal eder. Bilimden yararlanarak doganin sirlarina nüfuz etmeye yönelirken, insan dogasi ve bedeni dahil olmak üzere her seyi birer nesneye ceviren Aydinlanmaci arzu, Frankensteini pismanlikla son bulacak bir serüvene sürükler Frankensteinin canavari, aslinda aklin kendi canavaridir ve simdi sadece bu canavardan degil, onu yaratan aklin kendisinden de korkulmasi gerekmektedir.
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Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 26.11.2016Mary Shelley
Nicht mal eines Namens wurde das Geschöpf für würdig befunden, immer heißt es nur die Kreatur oder das Monster, Frankensteins Monster. Der Doktor Viktor Frankenstein hatte einen perfekten künstlichen Menschen schaffen wollen, aber was bei seinem Experiment herauskam, war so abschreckend, dass es nirgends zugehörig sein durfte. Der absolute Outsider.
Wenn er in ein Dorf kam, fielen die Frauen in Ohnmacht, Steine wurden geschleudert. Das naive und empfindsame Monster floh aufs Land und erklärte der menschlichen Spezies den Krieg. Mary Shelleys „Frankenstein“, erschienen 1818, ist ein revolutionäres Buch, das von Identität und Freiheit handelt. Zur Kultfigur wurde das Monster 1931 durch den Film von James Whale – der als Homosexueller ums Außenseiterdasein wusste. Da fingen die Menschen an, sich ihrer eigenen Monstrosität bewusst zu werden. Und so etwas wie sympathy for the monster zu empfinden.
GÖT
Mary Shelley: Frankenstein. dtv, 304 Seiten, 8,90 Euro.
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Nicht mal eines Namens wurde das Geschöpf für würdig befunden, immer heißt es nur die Kreatur oder das Monster, Frankensteins Monster. Der Doktor Viktor Frankenstein hatte einen perfekten künstlichen Menschen schaffen wollen, aber was bei seinem Experiment herauskam, war so abschreckend, dass es nirgends zugehörig sein durfte. Der absolute Outsider.
Wenn er in ein Dorf kam, fielen die Frauen in Ohnmacht, Steine wurden geschleudert. Das naive und empfindsame Monster floh aufs Land und erklärte der menschlichen Spezies den Krieg. Mary Shelleys „Frankenstein“, erschienen 1818, ist ein revolutionäres Buch, das von Identität und Freiheit handelt. Zur Kultfigur wurde das Monster 1931 durch den Film von James Whale – der als Homosexueller ums Außenseiterdasein wusste. Da fingen die Menschen an, sich ihrer eigenen Monstrosität bewusst zu werden. Und so etwas wie sympathy for the monster zu empfinden.
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