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Revised to reflect critical trends of the past 15 years, the third iteration of this widely adopted critical edition presents the 1831 text of Mary Shelley's English Romantic novel along with critical essays that introduce students to Frankenstein from contemporary psychoanalytic, Marxist, feminist, gender/queer, postcolonial, and cultural studies perspectives. The text and essays are complemented by contextual documents, introductions (with bibliographies), and a glossary of critical and theoretical terms.
In the third edition, three of the six essays are new, representing recent
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Produktbeschreibung
Revised to reflect critical trends of the past 15 years, the third iteration of this widely adopted critical edition presents the 1831 text of Mary Shelley's English Romantic novel along with critical essays that introduce students to Frankenstein from contemporary psychoanalytic, Marxist, feminist, gender/queer, postcolonial, and cultural studies perspectives. The text and essays are complemented by contextual documents, introductions (with bibliographies), and a glossary of critical and theoretical terms.

In the third edition, three of the six essays are new, representing recent gender/queer, postcolonial, and cultural theories. The contextual documents have been significantly revised to include many images of Frankenstein from contemporary popular culture.

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Autorenporträt
Mary Shelley (August 30th, 1797-February 1st, 1851) is considered one of the greatest writers of her time. She is best known as the author of the classic gothic novel Frankenstein: or, the Modern Prometheus. Johanna M. Smith is an Associate Professor of English at the University of Texas at Arlington, where she teaches drama, law and literature, and eighteenth- and nineteenth-century British literature. She has published numerous articles in the latter fields, as well as a Twayne guide to Mary Shelley and a coedited anthology of eighteenth-century British women's life writings. Her current research focus is British women in the public sphere from the mid-eighteenth to the mid-nineteenth century.
Rezensionen

Süddeutsche Zeitung - Rezension
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 26.11.2016

Mary Shelley
Nicht mal eines Namens wurde das Geschöpf für würdig befunden, immer heißt es nur die Kreatur oder das Monster, Frankensteins Monster. Der Doktor Viktor Frankenstein hatte einen perfekten künstlichen Menschen schaffen wollen, aber was bei seinem Experiment herauskam, war so abschreckend, dass es nirgends zugehörig sein durfte. Der absolute Outsider.
  Wenn er in ein Dorf kam, fielen die Frauen in Ohnmacht, Steine wurden geschleudert. Das naive und empfindsame Monster floh aufs Land und erklärte der menschlichen Spezies den Krieg. Mary Shelleys „Frankenstein“, erschienen 1818, ist ein revolutionäres Buch, das von Identität und Freiheit handelt. Zur Kultfigur wurde das Monster 1931 durch den Film von James Whale – der als Homosexueller ums Außenseiterdasein wusste. Da fingen die Menschen an, sich ihrer eigenen Monstrosität bewusst zu werden. Und so etwas wie sympathy for the monster zu empfinden.
 GÖT
Mary Shelley: Frankenstein. dtv, 304 Seiten, 8,90 Euro.
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