This big and beautiful book presents a comprehensive survey of the work of one of Japan's greatest and most influential artists, together with a collection of essays that focus on a key aspects of the master's career. The book opens with an introductory essay by Gian Carlo Calza presenting an overview of the changing world into which Hokusai was born and through which he lived. This is followed by a series of essays, composed by distinguished Western and Japanese scholars, that present new research on a range of crucial areas of interest in Hokusai studies.
These form a context for the core of the book, which embodies a retrospective of Hokusai's entire career, divided into seven chapters. Each chapter provides a succinct account of a phase in Hokusai's life, followed by a series of the finest and most representative works of that period. Great care has been taken throughout to choose for reproduction the best-preserved original prints that reveal Hokusai's mastery ofline and colour to full advantage.
This magnificent pictorial survey of Hokusai's prints, paintings and drawings is the first publication in English to make such a rich selection widely available, and to demonstrate the extraordinary range and quality of Hokusai's achievement. The final component of the book is a detailed scholarly commentary on each illustration that provides not only the necessary technical information but also a revealing analysis of style, color, composition and motif.
These form a context for the core of the book, which embodies a retrospective of Hokusai's entire career, divided into seven chapters. Each chapter provides a succinct account of a phase in Hokusai's life, followed by a series of the finest and most representative works of that period. Great care has been taken throughout to choose for reproduction the best-preserved original prints that reveal Hokusai's mastery ofline and colour to full advantage.
This magnificent pictorial survey of Hokusai's prints, paintings and drawings is the first publication in English to make such a rich selection widely available, and to demonstrate the extraordinary range and quality of Hokusai's achievement. The final component of the book is a detailed scholarly commentary on each illustration that provides not only the necessary technical information but also a revealing analysis of style, color, composition and motif.
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 21.11.2006Der Unerschöpfliche
„Hokusai: ein Universum” hat Gian Carlo Calza, Professor für ostasiatische Kunst in Venedig, zu Recht seine Einleitung zu diesem Prachtband überschrieben, der den berühmtesten Künstler Japans umfassend präsentiert (Gian Carlo Calza: Hokusai. Phaidon Verlag, Berlin 2006, 520 Seiten, 95 Euro). Wer sich in diese einzigartige Welt einer überbordenden, dabei so genau beobachtenden wie poetisch inspirierten Bildphantasie begibt, dem werden die Augen übergehen.
Katsushika Hokusai (1760-1849), der mit zunehmendem Alter nicht etwa nachließ, sondern mehr produzierte und im Nachwort zu seinen „Hundert Ansichten des Berges Fuji” von sich erwartete, dass „mit hundertundzehn jeder Punkt und jeder Strich, den ich zeichne, zum Leben erwachen wird”, Hokusai hat Leben und Treiben in Japan nahezu vollständig ins Bild gebracht. Das sind selbstverständlich nie Abbilder, sondern in all seinen Lebensphasen, die in ihrer Stilverschiedenheit von Kennern gut dargestellt werden, hat Hokusai das Gesehene seiner unerschöpflich variatonsreichen Kunst anverwandelt. In seiner so bezeichneten Taito-Periode, 1810 beginnend, erschienen auch die meisten seiner erotischen Holzschnitte, shunga genannt. Das Blatt von 1814, auf dem sich eine Perlentaucherin leidenschaftlich den Liebesdiensten zweier Tintenfische hingibt (Abb. links), machte besonders in Europa bei Kunstkritikern und Schriftstellern Furore. In der Iitsu-Periode (seit 1819) wandte sich der Meister vor allem der Landschaft und Menschen in ihr zu: Der Dichter Harumichi betrachtet den brausenden Fluss (Abb. rechts).
HARALD EGGEBRECHT
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„Hokusai: ein Universum” hat Gian Carlo Calza, Professor für ostasiatische Kunst in Venedig, zu Recht seine Einleitung zu diesem Prachtband überschrieben, der den berühmtesten Künstler Japans umfassend präsentiert (Gian Carlo Calza: Hokusai. Phaidon Verlag, Berlin 2006, 520 Seiten, 95 Euro). Wer sich in diese einzigartige Welt einer überbordenden, dabei so genau beobachtenden wie poetisch inspirierten Bildphantasie begibt, dem werden die Augen übergehen.
Katsushika Hokusai (1760-1849), der mit zunehmendem Alter nicht etwa nachließ, sondern mehr produzierte und im Nachwort zu seinen „Hundert Ansichten des Berges Fuji” von sich erwartete, dass „mit hundertundzehn jeder Punkt und jeder Strich, den ich zeichne, zum Leben erwachen wird”, Hokusai hat Leben und Treiben in Japan nahezu vollständig ins Bild gebracht. Das sind selbstverständlich nie Abbilder, sondern in all seinen Lebensphasen, die in ihrer Stilverschiedenheit von Kennern gut dargestellt werden, hat Hokusai das Gesehene seiner unerschöpflich variatonsreichen Kunst anverwandelt. In seiner so bezeichneten Taito-Periode, 1810 beginnend, erschienen auch die meisten seiner erotischen Holzschnitte, shunga genannt. Das Blatt von 1814, auf dem sich eine Perlentaucherin leidenschaftlich den Liebesdiensten zweier Tintenfische hingibt (Abb. links), machte besonders in Europa bei Kunstkritikern und Schriftstellern Furore. In der Iitsu-Periode (seit 1819) wandte sich der Meister vor allem der Landschaft und Menschen in ihr zu: Der Dichter Harumichi betrachtet den brausenden Fluss (Abb. rechts).
HARALD EGGEBRECHT
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"This beautiful monograph, a seriously weighty tome, not only provides a comprehensive overview of Hokusai's work but also analyses his influence on Western artists. Immaculately reproduced artwork combined with research from both Western and Japanese scholars as well as intelligent commentary accompanying each of the amazing illustrations make this book worth every last penny."-Creative Review
"Gives us a true idea of the great range of Hokusai's work and its enormous variety... The finest of the new publications on Hokusai."-Donald Richie, The Japan Times
"As the hundreds of plates in this book attest, Hokusai's work has a breadth and versatility that might surprise those who know the artist principally for those seemingly endless depictions of Tokyo's celebrated conical volcano."-World of Interiors
"Comprehensive and splendidly illustrated... It is such a visually stimulating read that this has to be the art book I would most like to find under the Christmas tree."-Frank Whitford, The Sunday Times, November
"Superb reproductions make this probably the best introduction to this artist you can find."-Wall Street Journal Europe
"Great care has been taken throughout to choose for reproduction the best preserved original prints that reveal Hokusai's mastery of line and colour to full advantage... A must for the library of anyone interested in Japanese art, and once again Phaidon must be praised for publishing another artist's work in such detail."-County Times
"Gives us a true idea of the great range of Hokusai's work and its enormous variety... The finest of the new publications on Hokusai."-Donald Richie, The Japan Times
"As the hundreds of plates in this book attest, Hokusai's work has a breadth and versatility that might surprise those who know the artist principally for those seemingly endless depictions of Tokyo's celebrated conical volcano."-World of Interiors
"Comprehensive and splendidly illustrated... It is such a visually stimulating read that this has to be the art book I would most like to find under the Christmas tree."-Frank Whitford, The Sunday Times, November
"Superb reproductions make this probably the best introduction to this artist you can find."-Wall Street Journal Europe
"Great care has been taken throughout to choose for reproduction the best preserved original prints that reveal Hokusai's mastery of line and colour to full advantage... A must for the library of anyone interested in Japanese art, and once again Phaidon must be praised for publishing another artist's work in such detail."-County Times