This cumulative course on Johannes Heinrichs' philosophical works presents the essence of his previous publications: A rich, consistent, and novel monolithic system defying temptations by the zeitgeist. Starting with an emphasis on reflection as the basis of epistemology, Heinrichs also covers the mind-body dualism in an anthropology chapter, moves on to presenting summaries of his Theory of Democracy as well as of his Philosophical Semiotics, followed by an outline of structural and integral ontology. An overview of ethical positions in the final chapter proves the fertility of Heinrichs' theoretical-reflection methods.…mehr
This cumulative course on Johannes Heinrichs' philosophical works presents the essence of his previous publications: A rich, consistent, and novel monolithic system defying temptations by the zeitgeist. Starting with an emphasis on reflection as the basis of epistemology, Heinrichs also covers the mind-body dualism in an anthropology chapter, moves on to presenting summaries of his Theory of Democracy as well as of his Philosophical Semiotics, followed by an outline of structural and integral ontology. An overview of ethical positions in the final chapter proves the fertility of Heinrichs' theoretical-reflection methods.
Prof. Dr. Johannes Heinrichs lehrte seit 1975 Sozialphilosophie an der Jesuitenhochschule in Frankfurt am Main, verzichtete aber früh auf diese Professur und war zuletzt Gastprofessor für Sozialökologie an der Humboldt-Universität zu Berlin (in der Nachfolge von Rudolf Bahro). Heinrichs gilt als Ausnahmeerscheinung und Neuerer in philosophischer Systematik. Seine fast jedes Gebiet berührende Reflexions-Systemtheorie beruht auf dem Grundgedanken der sinnstiftenden Grundprozesse Handlung, Sprache, Kunst und Mystik, die sich analog als Ebenen des Sozialsystems in Wirtschaft, Politik, Kultur und Grundwertesystem ausformen. 1983 verließ er die Grünen ¿ ihrer undifferenzierten Multikulti-Ideologie wegen. Er hat einen untergründig viel diskutierten, praktikablen Entwurf für eine friedliche Revolution der Demokratie (2003/2014) vorgelegt, flankiert von einem in Literaturkreisen bekannten Kommentar zu Hölderlins Hyperion, der 2007 unter dem Titel Revolution aus Geist und Liebe veröffentlicht wurde. Heinrichs wurde mit Auszeichnungen bedacht, bis er seine Ordensprofessur aus Gewissensgründen verließ und die Auswirkungen des (verfassungsrechtlich höchst fragwürdigen) Konkordates zwischen Kirche und Staat auf die universitäre Philosophie zu spüren bekam. Er beschritt fortan ¿ neben einer Lehrstuhlvertretung für Kantforschung in Bonn (1981/82) und der Gastprofessur in Berlin (1998-2002) ¿ seinen Weg als freier Publizist. Von seiner bis heute ungebrochenen »ungeheuren Denk- und Arbeitskraft« (so Xavier Tilliette im Spiegel) zeugen mehr als 30 Bücher und zahlreiche Fachartikel. Homepage: johannesheinrichs.de.
Rezensionen
"Johannes Heinrichs distills in this tour-de-force Integral Philosophy a life-time of reflections on politics, philosophy, theology, language, and art. Combining both European, especially German, thought and Indian wisdom into a unique synthesis, Heinrichs offers an alternative system on self-reflexive conscience to Ken Wilber's which will be of perennial value and at the same time is distinctly appropriate for the political situation of our time. With this work, Heinrichs earns a solid place among the foremost thinkers of the world today."-Prof. Peter Phan, Georgetown University, Washington, DC, where he is currently holding the Ignacio Ellacuría Chair of Catholic Social Thought. He is the first non-Anglo to be elected President of the Catholic Theological Society of America. "I admire the enormous range Johannes Heinrichs is mastering. His unusual synthetic power, his moving forward to the heart of the problems are outstanding. Heinrichs is giving a second breath to structuralism."-Prof. Xavier Tilliette, Institut catholique de Paris "Johannes Heinrichs ranks among the world's greatest systematic thinkers and this book shows why. Employing the best of European and Eastern philosophical traditions, the book provides the intellectual, spiritual, and ethical framework for human self-organization. At its core is the model of value-based, effective democracy. I have not found a better remedy for overcoming the moral and political predicament of our time."-Prof. Klaus Bosselmann, Chair of World Commission on Environmental Law (IUCN), University of Auckland…mehr
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