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Roger Silverstone's compelling new book places the global media at the heart of the moral future of civilisation. It argues that the media (the press, broadcasting, the Internet and increasingly peer-to-peer technologies and networks) have a profound significance for the way in which the world is understood by its citizens. It also argues that without a clear understanding of that significance, and without a critique of the way in which the media go about their daily business, we are likely to see an erosion in the capacity of human beings to understand and respect each other, especially those…mehr

Produktbeschreibung
Roger Silverstone's compelling new book places the global media at the heart of the moral future of civilisation. It argues that the media (the press, broadcasting, the Internet and increasingly peer-to-peer technologies and networks) have a profound significance for the way in which the world is understood by its citizens. It also argues that without a clear understanding of that significance, and without a critique of the way in which the media go about their daily business, we are likely to see an erosion in the capacity of human beings to understand and respect each other, especially those whom they see and hear only in their mediation. In a world of increasing polarisation and demonisation, the media have a powerful role to play. They can reinforce or they can challenge that polarisation. The book proposes that we should think of the global media as a mediapolis, a single space of political and social communication, in which the basis for the relationships between neighbours and strangers can be either constructed or destroyed. The mediapolis is a moral space, a space of hospitality, responsibility, obligation and judgement. And questioning its present and future requires attention to issues of media justice, media literacy and media regulation. Media and Morality is essential reading for all students and scholars of the media but will be of equal fascination to anyone interested in the workings of our modern world.
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Autorenporträt
Roger Silverstone was formerly Professor of Media and Communications at the London School of Economics and Political Science.
Rezensionen

Süddeutsche Zeitung - Rezension
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 30.09.2008

KURZKRITIK
Gut gemeint
Roger Silverstone hofft auf die Moral der Medien
Schon lange ist die Literatur kaum mehr zu überblicken, die sich mit den Chancen und Risiken der „globalisierten Weltgesellschaft” auseinandersetzt. Die wichtigsten Beiträge eines zukunftsfrohen Kosmopolitismus erscheinen in der von Ulrich Beck konzipierten „Edition zweite Moderne”. So auch das noch kurz vor seinem Tod im Jahr 2006 vollendete Buch des britischen Medienwissenschaftlers Roger Silverstone, der über die moralischen Grundlagen einer weltumspannenden Mediapolis nachdenkt. Weniger empirische Befunde, sondern die ethisch anspruchsvolle Rollenbeschreibung der Medien im 21. Jahrhundert ist sein Thema. Silverstones konturenscharfe Diagnose der medialen Wirklichkeit im ersten Teil des Buches gibt wenig Anlass zur Hoffnung: Der 11. September, der Folterskandal in Abu Ghraib oder die unkritische Übernahme einer US-amerikanischen Rhetorik des Bösen – fast überall versagen die Medien.
Angesichts dieses kulturkritischen Grundtons ist es verwunderlich, woher Silverstone die Zuversicht nimmt, dass eine grundlegende moralische Selbstverpflichtung für Presse, Funk, Fernsehen und Internet-Akteure irgendeine Chance hätte. Was sollen die geneigten Teilnehmer einer globalen kosmopolitischen Öffentlichkeit denn tun, um ihre Verantwortung medienkompetent wahrzunehmen? Am besten mit Silverstone bei Arendt, Rawls und Williams nachlesen, um im „öffentlichen Erscheinungsraum” auf Gerechtigkeit und Wahrhaftigkeit zu achten. Das ist gewiss alles gut gemeint, verfehlt aber doch die Realitäten kommerzieller, nationaler und machtpolitischer Interessen, die dort neben weltbürgerlichen Leitartiklern bestimmend sind. JENS HACKE
ROGER SILVERSTONE: Mediapolis. Die Moral der Massenmedien. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 2008. 296 Seiten, 28 Euro.
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