An enduring triumph of moral and psychological insight, George Eliot’s classic novel traces the lives of four residents of a fictional English town rocked by the changes of a modernizing world. Dorothea Brooke married Edward Casaubon—a clergyman and scholar some years her senior—naively hoping their union would be a true meeting of the minds. Trapped in a lonely marriage to a tyrannical man, she finds companionship with Edward’s cousin, but her overtures risk her spotless reputation and jeopardize her future. Young doctor Tertius Lydgate comes to Middlemarch full of progressive ideas, eager to volunteer his skill at the local hospital. Through his connections there he meets the mayor’s beautiful daughter, Rosamond Vincy, and marries her, only to face financial ruin at the hands of her materialism and overwhelming vanity. Rosamond’s brother, Fred, is destined for the Church to improve his family’s class standing, but his childhood sweetheart, Mary Garth, refuses to marry him unless he pursues a more suitable career. Forced by fate into uncertain financial circumstances, Fred must question his choices and desires if he hopes to earn Mary’s respect. God-fearing and esteemed, Nicholas Bulstrode is a good man and trustworthy banker—or so it appears until an old enemy comes to town, intent on revealing Bulstrode’s shady past dealings. Terrified of being exposed as a hypocrite, he takes matters into his own hands, each desperate act spiraling him further into disgrace and corruption. A masterwork of fiction, Middlemarch traces these four lives in a plot that illuminates the social fabric of mid-nineteenth-century England. Looming above the landscape of Victorian literature, Eliot’s beloved novel explores the perennial struggle between individual and society, integrity and temptation, and is as timely today as when it was first published.
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Frankfurter Allgemeine Zeitung | Besprechung von 28.11.2019Wir prüfen, Sie wissen Bescheid
WARUM JETZT DAS?
Weil es dieser Tage 200 Jahre her ist, dass George Eliot zur Welt kam. Die Autorin, die eigentlich Mary Ann Evans hieß, war als junge Frau tief religiös, später Atheistin, lebte lange unverheiratet mit einem jüngeren Mann zusammen und genoss als Schriftstellerin und Denkerin trotzdem großes Ansehen in der viktorianischen Gesellschaft. Schon das ist interessant.
UND "MIDDLEMARCH" ERST RECHT?
So ist es. Eine Kleinstadt um 1830, kurz vor sozialen und voller privater Umbrüche. Satire, Realismus, Zartheit, Humor, alles drin, von Glück bis Unglück, halb Jane Austen, halb Tolstoi. Virginia Woolf nannte das Buch den einzigen englischen Roman für Erwachsene. Ein Muss. (balk.)
George Eliot, "Middlemarch", Rowohlt Verlag, Hamburg 2019, 1264 S., geb., 40 Euro.
Alle Rechte vorbehalten. © F.A.Z. GmbH, Frankfurt am Main
WARUM JETZT DAS?
Weil es dieser Tage 200 Jahre her ist, dass George Eliot zur Welt kam. Die Autorin, die eigentlich Mary Ann Evans hieß, war als junge Frau tief religiös, später Atheistin, lebte lange unverheiratet mit einem jüngeren Mann zusammen und genoss als Schriftstellerin und Denkerin trotzdem großes Ansehen in der viktorianischen Gesellschaft. Schon das ist interessant.
UND "MIDDLEMARCH" ERST RECHT?
So ist es. Eine Kleinstadt um 1830, kurz vor sozialen und voller privater Umbrüche. Satire, Realismus, Zartheit, Humor, alles drin, von Glück bis Unglück, halb Jane Austen, halb Tolstoi. Virginia Woolf nannte das Buch den einzigen englischen Roman für Erwachsene. Ein Muss. (balk.)
George Eliot, "Middlemarch", Rowohlt Verlag, Hamburg 2019, 1264 S., geb., 40 Euro.
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