Nearly 100 years after the Semana de Arte Moderna (The Week of Modern Art) ushered in the Brazilian avant-garde movement modernismo that brought into question Europe's status as role model, the present volume deals with the encounter of cultures, appropriation and hybridization processes, within the transatlantic triangle of Africa, Brazil and Europe from the 17 th century until today. Special attention is devoted to the function of Africa as an identity-giving element in Brazilian literature and culture. Furthermore, it deals with conceptions of identity in Portuguese-language African…mehr
Nearly 100 years after the Semana de Arte Moderna (The Week of Modern Art) ushered in the Brazilian avant-garde movement modernismo that brought into question Europe's status as role model, the present volume deals with the encounter of cultures, appropriation and hybridization processes, within the transatlantic triangle of Africa, Brazil and Europe from the 17 th century until today. Special attention is devoted to the function of Africa as an identity-giving element in Brazilian literature and culture. Furthermore, it deals with conceptions of identity in Portuguese-language African literature of recent decades and how canonical models from other continents are appropriated.
Verena Dolle is the chair-professor of Romance Literatures and Cultures (Spain, Latin America, Portugal) at Justus-Liebig-University Giessen and specializes in colonial Hispano-American literature, as well as in contemporary Latin American literature and culture. Helena Bonito Pereira is adjunct professor at Mackenzie Presbyterian University (São Paulo). She specializes in Contemporary and Comparative Literature (Brazil, Portugal and Latin America). Anne Begenat-Neuschäfer was the Chair-Professor of Romance literatures at RWTH Aachen University between 1998 and 2017. She specialized in Belgian and African Literatures in French language (Ivory Coast, Senegal), and, since 2008, did research on Comparative African Literatures in French and Portuguese (Angola, Mozambique and Guine-Bissau). She founded the series "Belgien im Fokus. Geschichte, Sprachen, Kulturen" on contemporary Belgian literature and culture and "Sprachen, Literaturen, Kulturen. Aachener Beiträge zur Romania" on Francophone and Lusophone African literatures.
Inhaltsangabe
Aneignung des Fremden, transkulturelle Begegnungen zwischen Afrika, Brasilien und Europa vom 17.-21. Jahrhundert Rolle Afrikas als identitätsstiftendes Element für die brasilianische Literatur und Kultur: "Könige des Kongo" im Karneval in Fortaleza im 19. Jh., bei Lima Barreto im Übergang zum 20. Jh., im modernismo Oswald de Andrades, bei Jorge Ubaldo Ribeiro, Jorge Amado und Comics von André Diniz Identitätsentwürfe in der lusophonen afrikanischen Literatur der letzten Jahrzehnte (Abdulai Sila, Guinea-Bissau, Mia Couto und Honwana, beide Mozambik) Aktualität von Albert Camus als postkolonialer Denker
Aneignung des Fremden, transkulturelle Begegnungen zwischen Afrika, Brasilien und Europa vom 17.-21. Jahrhundert Rolle Afrikas als identitätsstiftendes Element für die brasilianische Literatur und Kultur: "Könige des Kongo" im Karneval in Fortaleza im 19. Jh., bei Lima Barreto im Übergang zum 20. Jh., im modernismo Oswald de Andrades, bei Jorge Ubaldo Ribeiro, Jorge Amado und Comics von André Diniz Identitätsentwürfe in der lusophonen afrikanischen Literatur der letzten Jahrzehnte (Abdulai Sila, Guinea-Bissau, Mia Couto und Honwana, beide Mozambik) Aktualität von Albert Camus als postkolonialer Denker
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