Nedko Solakov's Fears is a series of 99 drawings, each one fleshing out an anxiety extracted from modern life -- whether real or imagined, dark or droll -- minutely hand-drawn and captioned in the artist's signature self-deprecating style. Nedko Solakov: 99 Fears will include the full series of drawings accompanied by an introduction by critic Suzaan Boettger placing them in the context of the artist's prior work and connecting them to other representations of fear in art history.
Nedko Solakov's Fears is a series of 99 drawings, each one fleshing out an anxiety extracted from modern life -- whether real or imagined, dark or droll -- minutely hand-drawn and captioned in the artist's signature self-deprecating style. Nedko Solakov: 99 Fears will include the full series of drawings accompanied by an introduction by critic Suzaan Boettger placing them in the context of the artist's prior work and connecting them to other representations of fear in art history.
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Autorenporträt
Nedko Solakov graduated from the Sofia Academy of Fine Art in 1981 in classical mural painting and has since developed works in a range of media, most notably drawing and installation. Widely loved for its sharp wit and offbeat humour, his work has been the subject of major solo exhibitions at venues around the globe, including CCAKitakyushu, Japan; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; Rooseum Malmo, Sweden; the Israel Museum, Jerusalem; and Kunsthaus Zurich. His work has also been featured in the world's most important international exhibitions, such as the Venice Biennale (1993, 1997, 1999, 2001, 2003, 2007), the Istanbul Biennial (1993, 1995, 2005) and Documenta (2007).
Suzaan Boettger is an art historian and critic based in New York. She is the author of Earthworks: Art and Landscape of the Sixties (2003).
Rezensionen
Perlentaucher-Notiz zur Süddeutsche Zeitung-Rezension
Nedko Solakovs Sammelband von 99 Schwarzweißzeichungen zum Thema Angst hat Alex Rühle gut gefallen. Alles in diesen Zeichnungen hat Angst, und die Angst bekommt in schwarz gemalte figürliche Gegenständlichkeit. Vor allem Gegensatzpaare sind in Ängsten vor ihrem jeweiligen Gegenstück verstrickt, etwa Hell und Dunkel, Warm und Kalt, Ja und Nein - der Rezensent erinnert sogar an eine frühere Installation des bulgarischen Künstlers Solakov, in der sich das hier genutzte Farbmaterial, Schwarz und Weiß, in einem endlosen Prozess gegenseitig zunichte machte. So lernt der Leser nicht nur viel über die Angst, ihre Darstellung kann auch eine (wiederum gegensätzliche) komische oder tröstliche Wirkung haben. Die komische Wirkung wird dadurch verstärkt, dass die durchweg schräg gehaltenen Köpfe der gezeichneten Figuren, wie Rühle bemerkt, womöglich die Körperhaltung seiner Ausstellungsbesucher spiegeln, insofern Solakov Texte im Museumsraum bevorzugt schräg anordnet. Und die "demütig tapfere Haltung", mit der die Figuren ihre unausweichlichen Ängste tragen, lassen, wie der Rezensent amüsiert feststellt, Solakov als großen Humanisten erscheinen.