"In 1997 I had what I refer to as my oil epiphany. It occurred to me that the vast, human-altered landscapes that I pursued and photographed for over twenty years were only made possible by the discovery of oil and the mechanical advantage of the internal combustion engine. It was then that I began the oil project. Over the next ten years I researched and photographed the largest oil fields I could find. I went on to make images of refineries, freeway interchanges, automobile plants and the scrap industry that results from the recycling of cars. Then I began to look at the culture of oil, the…mehr
"In 1997 I had what I refer to as my oil epiphany. It occurred to me that the vast, human-altered landscapes that I pursued and photographed for over twenty years were only made possible by the discovery of oil and the mechanical advantage of the internal combustion engine. It was then that I began the oil project. Over the next ten years I researched and photographed the largest oil fields I could find. I went on to make images of refineries, freeway interchanges, automobile plants and the scrap industry that results from the recycling of cars. Then I began to look at the culture of oil, the motor culture, where masses of people congregate around vehicles, with vehicle events as the main attraction. These images can be seen as notations by one artist contemplating the world as it is made possible through this vital energy resource and the cumulative effects of industrial evolution." Edward Burtynsky
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Autorenporträt
Burtynsky, EdwardEd Burtynsky wurde 1955 geboren und ist einer der erfolgreichsten Fotografen unserer Zeit. Seine großformatigen Fotografien von Industrielandschaften befinden sich in namhaften Sammlungen wie der National Gallery of Canada, dem Museum of Modern Art und dem Guggenheim Museum in New York. Er wurde u.a. mit dem TED Prize, dem Outreach Preis der Rencontres d'Arles und dem Flying Elephant Fellowship ausgezeichnet. 2006 wurde er zum Officer of the Order of Canada ernannt. Burtynsky hat vier Ehrendoktorwürden inne, eine fünfte wird ihm in diesem Jahr verliehen.
Rezensionen
Perlentaucher-Notiz zur TAZ-Rezension
Den "klugen" Essay von Michael Mitchell in diesem voluminösen Bildband braucht Rezensent Lennart Laberenz eigentlich gar nicht, um zu verstehen, zu welch fatalen Resultaten uns der Fortschrittsoptimismus der Moderne führt. Ein Blick auf die großformatigen Aufnahmen des Industrielandschaftsfotografen Edward Burtynsky auf Ölschlammfelder und blitzende Pipelines genügt. So sehr Burtynskys nüchterne, geometrische Bildsprache den Rezensenten an die Bechers erinnert, so eindrucksvoll bedrückend wirken die surrealen Ölfelder, die sichtbaren Beschädigungen unserer Umwelt, wie die verseuchten Flüsse oder die riesigen Industriebrachen auf ihn. Indem Burtynsky den Weg des Öls verfolgt, von der Produktion über den Transport bis zur Entsorgung, meint Laberenz, eröffnet er dem Betrachter einen gewaltigen Interpretationsraum.