Hal R. Varian is the Class of 1944 Professor at the School of Information Management and Systems (SIMS) , the Haas School of Business, and the Department of Economics at the University of California, Berkeley. From 1995-2002, he served as the founding dean of SIMS. He received his S.B. degree from MIT in 1969 and his MA (mathematics) and Ph.D. (economics) from UC Berkeley in 1973. He has taught at MIT, Stanford, Oxford, Michigan and other universities around the world. Professor Varian is a fellow of the Guggenheim Foundation, the Econometric Society, and the American Academy of Arts and Sciences. He has served as Co-Editor of the American Economic Review and is on the editorial boards of several journals. Professor Varian has published numerous papers in economic theory, industrial organization, financial economics, econometrics and information economics. He is the author of two major economics textbooks which have been translated into 22 languages. His current research has
been concerned with the economics of information technology and the information economy. He is the co-author of a bestselling book on business strategy, Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy and writes a monthly column for the The New York Times.
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Perlentaucher-Notiz zur F.A.Z.-Rezension
Holger Schmidt weist in seiner Rezension darauf hin, dass dieses Buch in Amerika in kürzester Zeit "zu einem Standardwerk der neuen Ökonomie" geworden ist - was ihm nicht verwunderlich erscheint. Die Stärke des Bandes liegt für ihn nicht nur darin, dass die Autoren mit so manchen Mythen über die "New Economy" aufräumen, sondern dass sie auch dazu beitragen, eher konservativ eingestellten Managern "die Augen (zu) öffnen". So werde hier deutlich aufgezeigt, dass sich die Regeln der neuen Ökonomie zwar einerseits sehr von denen traditioneller Firmen unterscheiden, andererseits werde aber auch deutlich gemacht, dass ihre "Beherrschung (...) keine Hexerei" ist. Dies wird, so Schmidt, an mehreren Beispielen verständlich gemacht. So zeigen die Autoren etwa am Beispiel der Encyclopedia Britannica wie wichtig eine "kundenindividuelle" Produktpalette ist. Schmidt zeigt sich sehr angetan davon, wie die Autoren dem Leser einen Einblick in das Funktionieren der "Informationsgütermärkte" und erfolgversprechende Maßnahmen vermitteln.