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This study, for the first time, systematically analyzes the function and meaning of so-called textile pages in book illustration of the tenth and eleventh centuries. The ornamented pages of gospels and liturgical books evoke Byzantine and Islamic silk fabrics that serve as conveyors of various theological arguments. The textile iconography of the book pages visualizes textile metaphors that relate to core subjects of Christian theology such as incarnation and script as a medium of revelation. In addition, references to Medieval exegesis, liturgy, and devotion are characteristic of this…mehr

Produktbeschreibung
This study, for the first time, systematically analyzes the function and meaning of so-called textile pages in book illustration of the tenth and eleventh centuries. The ornamented pages of gospels and liturgical books evoke Byzantine and Islamic silk fabrics that serve as conveyors of various theological arguments. The textile iconography of the book pages visualizes textile metaphors that relate to core subjects of Christian theology such as incarnation and script as a medium of revelation. In addition, references to Medieval exegesis, liturgy, and devotion are characteristic of this contemplative instrument of religious culture.
In this context, the materiality of the book - through textile ornament as a part of the book body - plays an important role.

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Autorenporträt
Anna Bücheler, Universität Zürich.
Rezensionen
"Anna Büchelers Arbeit ist ein Gewinn, weil sie mit einer Vielzahl von klugen Beobachtungen und Überlegungen sowie einem breit recherchierten theologischen Kontext die Rolle des Textilen für die sinnliche Bildwahrnehmung aufzeigt. Die Arbeit ist darüber hinaus Anreiz, sich in die ornamentale 'Feldforschung' zu begeben, um von dort aus eine andere Perspektive auf die figurativen Zusammenhänge zu gewinnen."
(Kristin Böse in sehepunkte, 06.2021, http://www.sehepunkte.de/2021/06/34072.html)