Quality initiatives of intermediary institutions - the provision of the Chambers
A status quo survey of initiatives by the Chambers of Industry and Commerce and Chambers of Crafts to support the assurance and development of the quality of company-based training Herausgegeben:Bundesinstitut für Berufsbildung
Quality initiatives of intermediary institutions - the provision of the Chambers
A status quo survey of initiatives by the Chambers of Industry and Commerce and Chambers of Crafts to support the assurance and development of the quality of company-based training Herausgegeben:Bundesinstitut für Berufsbildung
Die Kammern spielen eine zentrale Rolle für die Qualitätssicherung der betrieblichen Ausbildung. Laut BBiG gehört es u. a. zu ihren Aufgaben Prüfungen zu organisieren, Betriebe und Auszubildende zu beraten sowie die Durchführung der betrieblichen Bildung zu überwachen. Zusätzlich zu diesen gesetzlich festgelegten Aufgaben bauten die Kammern in den letzten Jahren ihr Angebot für Ausbildungsbetriebe im Bereich der Qualitätssicherung verstärkt aus, um diese noch besser bei der Durchführung guter Ausbildung zu unterstützen. So entstanden deutschlandweit verschiedenste innovative Ansätze, die die…mehr
Die Kammern spielen eine zentrale Rolle für die Qualitätssicherung der betrieblichen Ausbildung. Laut BBiG gehört es u. a. zu ihren Aufgaben Prüfungen zu organisieren, Betriebe und Auszubildende zu beraten sowie die Durchführung der betrieblichen Bildung zu überwachen. Zusätzlich zu diesen gesetzlich festgelegten Aufgaben bauten die Kammern in den letzten Jahren ihr Angebot für Ausbildungsbetriebe im Bereich der Qualitätssicherung verstärkt aus, um diese noch besser bei der Durchführung guter Ausbildung zu unterstützen. So entstanden deutschlandweit verschiedenste innovative Ansätze, die die Förderung, Sicherung und Auszeichnung betrieblicher Ausbildungsqualität adressieren. Über ein mehrstufiges, multi-methodisches Vorgehen wurden diese "Qualitätsinitiativen" in den Fokus genommen, so dass die vorliegende Überblicksstudie eine erste systematische Bestandsaufnahme dieses Engagements intermediärer Einrichtungen am Beispiel der Handwerkskammern sowie der Industrie- und Handelskammern bietet.Die Studie ist von DEQA-VET im Rahmen des Projekts "Qualitätsinitiativen intermediärer Einrichtungen sowie freiwillige Zertifizierungsangebote für kleine und mittlere Ausbildungsbetriebe im dualen System" (Laufzeit 2019 bis 2021) angefertigt worden, das über das EU-Programm Erasmus+ gefördert wurde.Hinweis: Dieser Artikel kann nur an eine deutsche Lieferadresse ausgeliefert werden.
Helena Sabbagh is a staff member in Division 4.2 "Innovations in Continuing Training, Permeability, Pilot Projects" at the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB). Moritz Ansmann is a staff member in Division 4.2 "Innovations in Continuing Training, Permeability, Pilot Projects" at the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB).
Inhaltsangabe
List of figures and tablesIndex of abbreviations1 Introduction2 Basic conceptual principles and research goals2.1 Quality of company-based training - the challenges of definition2.2 Quality assurance and quality development of company-based trainingin the dual system2.3 Quality assurance of company-based training in a European context2.4 Quality assurance action areas at the company level2.5 Research goals and questions3 Methodological approach3.1 Delineation of the object of investigation3.2 Collection of data3.2.1 Online research3.2.2 Telephone survey3.2.3 Online questionnaire3.3 Data evaluation3.3.1 Quantitative data evaluation3.3.2 Qualitative data evaluation4 Results4.1 Dissemination of the quality initiatives4.2 Origin of the quality initiatives4.3 Topics of the quality initiatives4.4 Aims of the quality initiatives4.5 Different formats and types of quality initiatives4.5.1 Award initiatives4.5.2 Training initiatives4.5.3 Guidance initiatives4.5.4 Networking initiatives4.5.5 Tools4.5.6 Summary: Formats and types of quality initiatives4.6 Scope of application of and demand for quality initiatives4 WDP 245 Table of contents4.7 Special evaluation of award initiatives4.7.1 Dissemination of the award initiatives4.7.2 Origin of the award initiatives4.7.3 Goals of the award initiatives4.7.4 Types of award initiatives4.7.5 Stakeholders and organisational structures of the award initiatives4.7.6 Inherent quality understandings of open and closed award initiatives4.7.7 Evaluation processes and methods of award initiatives4.7.8 Quality criteria of the award initiatives4.7.9 Issuing of awards4.7.10 Summary of the special evaluation of award initiatives5 ConclusionBibliographyAnnexAnnex 1: Online questionnaireAnnex 2: List of quality initiativesAuthorsAbstract
List of figures and tablesIndex of abbreviations1 Introduction2 Basic conceptual principles and research goals2.1 Quality of company-based training - the challenges of definition2.2 Quality assurance and quality development of company-based trainingin the dual system2.3 Quality assurance of company-based training in a European context2.4 Quality assurance action areas at the company level2.5 Research goals and questions3 Methodological approach3.1 Delineation of the object of investigation3.2 Collection of data3.2.1 Online research3.2.2 Telephone survey3.2.3 Online questionnaire3.3 Data evaluation3.3.1 Quantitative data evaluation3.3.2 Qualitative data evaluation4 Results4.1 Dissemination of the quality initiatives4.2 Origin of the quality initiatives4.3 Topics of the quality initiatives4.4 Aims of the quality initiatives4.5 Different formats and types of quality initiatives4.5.1 Award initiatives4.5.2 Training initiatives4.5.3 Guidance initiatives4.5.4 Networking initiatives4.5.5 Tools4.5.6 Summary: Formats and types of quality initiatives4.6 Scope of application of and demand for quality initiatives4 WDP 245 Table of contents4.7 Special evaluation of award initiatives4.7.1 Dissemination of the award initiatives4.7.2 Origin of the award initiatives4.7.3 Goals of the award initiatives4.7.4 Types of award initiatives4.7.5 Stakeholders and organisational structures of the award initiatives4.7.6 Inherent quality understandings of open and closed award initiatives4.7.7 Evaluation processes and methods of award initiatives4.7.8 Quality criteria of the award initiatives4.7.9 Issuing of awards4.7.10 Summary of the special evaluation of award initiatives5 ConclusionBibliographyAnnexAnnex 1: Online questionnaireAnnex 2: List of quality initiativesAuthorsAbstract
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