Klappentext:
„In 1921, Sanyu was among many Chinese artists who left his homeland to travel abroad to learn foreign ways. In Paris he enrolled at the Académie de la Grande Chaumière, where he delved into the world of sketching nudes from live models. Drawing on his training in Chinese
calligraphy, his ink drawings are characterized by a unique curvilinear certainty and fluidity. He started to…mehrKlappentext:
„In 1921, Sanyu was among many Chinese artists who left his homeland to travel abroad to learn foreign ways. In Paris he enrolled at the Académie de la Grande Chaumière, where he delved into the world of sketching nudes from live models. Drawing on his training in Chinese calligraphy, his ink drawings are characterized by a unique curvilinear certainty and fluidity. He started to paint in oil in 1929, under the direction of author and art collector Henri-Pierre Roché. In contrast to his drawing, here he preferred to reference images or memories from his youth and his rich cultural heritage. After World War II. he traveled to New York, where he became roommates and close friends with the Swiss photographer Robert Frank, and became influenced by the New York School. While he did not embrace abstraction, he borrowed elements that are evident in a diversified color palette. Sanyu returned to Paris in 1950, where his life was characterized by hopeful but false starts and debilitating failures. This catalogue raisonné is the first publication that includes all of his known oil paintings to date.“
Welch Werk der Leser hier vor sich hat! Wow! Dieser Katalog ist der zweite Teil der Sanyu-Reihe aus dem Hause Hatje & Cantz. Er ist eine absolute Bereicherung für jeden Kunstfreund und zeigt die kompletten Schaffenswerke in Öl des Künstlers auf. Wir dürfen hierbei nicht nur seine künstlerische Entwicklung dabei bestaunen sondern auch regelrecht in seine Werke eintauchen. Es gibt dezente Erläuterungen dazu und ebenso auch aus seinem Leben selbst (Band eins sei hierbei sehr zu empfehlen!). Der Künstler lebte wahrlich ein Eigenleben der besonderen Art und so ist auch seine Kunst sehr besonders. Erst lange in Vergessenheit geraten ist doch heute sein Schaffen doch von sehr großer Bedeutung. Dieser opulente zweite Band besticht nicht nur mit seiner Größe und seinem Gewicht sondern auch mit dem bereits aus Band Eins bekannten Stil und ebenso hochwertiger Qualität. Autorin Rita Wong zeigt hier die pure Schaffenskraft des Künstlers auf und bietet ihm so eine einmalige Bühne. Der Leser darf sich in den Werken verlieren und in eben jene Schaffenszeiten Sanyus eintauchen und seine Reisen dadurch „erahnen“ die ihn und seine Kunst geprägt haben. Auch hierfür gibt es verdiente 5 Sterne!