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The eight contributions to this collection, written by members of the â??Narratology? research group in Hamburg and by external experts, contain the basic categories of Russian and Czech narratology. These became significant for the development of international narratology or for the further development potential of the theory. The studied concepts include â??fableâ?? and â??subjectâ??, â??subject developmentâ??, â??eventâ?? and â??fictional worldsâ??. The comparative studies explore and discuss Russian composition theory, the author theories of Slavic functionalism, formalistic film and…mehr

Produktbeschreibung
The eight contributions to this collection, written by members of the â??Narratology? research group in Hamburg and by external experts, contain the basic categories of Russian and Czech narratology. These became significant for the development of international narratology or for the further development potential of the theory. The studied concepts include â??fableâ?? and â??subjectâ??, â??subject developmentâ??, â??eventâ?? and â??fictional worldsâ??. The comparative studies explore and discuss Russian composition theory, the author theories of Slavic functionalism, formalistic film and theater concepts and narrative semantics in the conception of Prague structuralism. The spectrum of the discussed theorists includes the Russian formalist Viktor Shklovsky and the formalism-leaning theorist Michail Petrovsky, the Czech structuralist Jan Muka?ovský, Felix Vodi?ka and Lubomír Doležel as well as Yuri Lotman, the central figure of the Moscow-Tartu school.
Der Sammelband beleuchtet in acht Beiträgen, die von Mitgliedern der Hamburger Forschergruppe Narratologie und von externen Experten verfasst worden sind, Grundkategorien der russischen und tschechischen Erzähltheorie, die für die Entwicklung der internationalen Narratologie bedeutsam wurden oder Potential für die weitere Theorieentwicklung enthalten. Zu den untersuchten Konzepten gehören "Fabel" und "Sujet", die "Sujetentfaltung", das "Ereignis" und die "fiktiven Welten". In vergleichenden Studien werden die russische Kompositionstheorie, die Autortheorien des slavischen Funktionalismus, formalistische Film- und Theaterkonzepte und die narrative Semantik in der Konzeption des Prager Strukturalismus behandelt. Der Bogen der besprochenen Theoretiker reicht vom russischen Formalisten Viktor Sklovskij und dem formalismusnahen Kompositionstheoretiker Michail Petrovskij über die tschechischen Strukturalisten Jan Mukarovský, Felix Vodicka und Lubomír Dolezel bis zur Zentralfigur der Moskau-Tartu-Schule Jurij Lotman.
Autorenporträt
Wolf Schmid, Universität Hamburg.