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Social stereotypes (e.g. images of women) are language-based and are thus reflected in a society's designative and descriptive practices. With reference to literary discourse in 19th century girls' books, the present study develops a method for the reconstruction of such language-based images by analyzing (a) references to persons and (b) collocations. The author demonstrates inter alia how the category of the Backfisch (a now largely obsolete but formerly widely used expression for »teenage girl«) and the image of women bound up with it developed between 1850 and 1914. Thus the book also…mehr

Produktbeschreibung
Social stereotypes (e.g. images of women) are language-based and are thus reflected in a society's designative and descriptive practices. With reference to literary discourse in 19th century girls' books, the present study develops a method for the reconstruction of such language-based images by analyzing (a) references to persons and (b) collocations. The author demonstrates inter alia how the category of the Backfisch (a now largely obsolete but formerly widely used expression for »teenage girl«) and the image of women bound up with it developed between 1850 and 1914. Thus the book also represents a contribution to the history of mentality in the 19th century.
Soziale Stereotype, wie z.B. Geschlechterstereotype, sind sprachlich geprägt und spiegeln sich in der habituellen Bezeichnungs- und Beschreibungspraxis einer Gesellschaft wider. Im vorliegenden Buch wird - anhand des mädchenliterarischen Diskurses des 19. Jahrhunderts (1850-1914) - ein Instrumentarium zur Rekonstruktion solcher "sprachgeprägter Menschenbilder" entwickelt. Die Autorin analysiert Personenbezeichnungen und"präferierte Selektionen", eine Art Kollokationen, aus Mädchenbuch-Klassikern wie »Trotzkopf« (v. Rhoden) oder »Backfisch'chens Freuden und Leiden« (Helm). Sie weist dabei u.a. die Konstitution und Ausformung einer neuen Kategorie (Backfisch) nach. Denn Veränderungen in der Bezeichnungs- und Beschreibungspraxis für Mädchen lassen sich als Zeichen eines gesellschaftlichen und mentalitätsgeschichtlichen Wandels interpretieren, d.h. im Kontext der bürgerlichen Lebenswelt als Ausdruck einer differenzierteren Kategorisierung und eines veränderten Frauenbilds. Die Studie ist dezidiert interdisziplinär angelegt und beleuchtet den Zusammenhang von Ausdrucks- und Kognitionsseite, von Sprach- und Denkstereotyp. Sie leistet darüber hinaus einen Beitrag zur neueren Sprachgeschichte des Deutschen und zur Mentalitätsgeschichte des 19. Jahrhunderts.