Die Identität von Migrant_innen und ihre Zugehörigkeit zu einer Minderheit oder zur Mehrheitsgesellschaft ist ein kontroverses politisches Thema, das Einblicke in die Herausforderungen der Integration und des sozialen Zusammenhalts bietet. Ausgehend von einem zweidimensionalen Modell der ethnischen Identität fragt das Buch nach der Rolle des sozialen Status für die Identifikation von Migrant_innen mit ihrer Herkunftsgruppe und der Mehrheitsbevölkerung. Der Schwerpunkt liegt dabei auf Unterschieden zwischen den Generationen, der Sichtbarkeit von Migrant_innen, der Diskrepanz zwischen den Status…mehr
Die Identität von Migrant_innen und ihre Zugehörigkeit zu einer Minderheit oder zur Mehrheitsgesellschaft ist ein kontroverses politisches Thema, das Einblicke in die Herausforderungen der Integration und des sozialen Zusammenhalts bietet. Ausgehend von einem zweidimensionalen Modell der ethnischen Identität fragt das Buch nach der Rolle des sozialen Status für die Identifikation von Migrant_innen mit ihrer Herkunftsgruppe und der Mehrheitsbevölkerung. Der Schwerpunkt liegt dabei auf Unterschieden zwischen den Generationen, der Sichtbarkeit von Migrant_innen, der Diskrepanz zwischen den Status und der Situation im Aufnahmeland. Die Ergebnisse zeigen Formen ethnischer Identität, die über die klassische Annahme der gegenseitigen Ausschließlichkeit hinausgehen, was auf eine Minderheitenidentität bei Migrant_innen mit niedrigem Status und eine Mehrheitsidentität bei Migranten mit hohem Status hindeutet.Hinweis: Dieser Artikel kann nur an eine deutsche Lieferadresse ausgeliefert werden.
Die Herstellerinformationen sind derzeit nicht verfügbar.
Inhaltsangabe
I INTRODUCTION 1 The notion of ethnic identity 2 Studying ethnic identity 3 The role of status 4 Research interest 5 Outline of this book
II THEORETICAL FRAMEWORK 6 The two building blocks of social production function theory 6.1 Resources, goals, needs and utility: The hierarchy of social production functions 6.2 Maintaining and improving personal need satisfaction 7 Social production functions and context 8 A general model to explain migrants' ethnic identity 8.1 Individual resources 8.2 Contexts and their conditions 8.3 Need satisfaction of first- and second-generation migrants 8.4 Five underlying mechanisms of ethnic identification 8.5 Explaining migrants' ethnic identity 9 Summary
III DATA 10 The German National Educational Panel Study (NEPS) 10.1 Starting cohort (SC) 6 10.2 The sample
IV EMPIRICAL INVESTIGATION 11 A short note on multinomial logistic regression analysis 12 Analysis 1: Status and ethnic identity: The role of generation status and migrant recognisability 12.1 An intergenerational perspective on status and ethnic identity 12.2 The role of migrant recognisability 12.3 Model specification and analytical strategy 12.4 Findings 12.5 Discussion 13 Analysis 2: Status mismatch and ethnic identity 13.1 Theoretical considerations and expectations 13.2 Model specification and analytical strategy 13.3 Findings 13.4 Discussion 14 Analysis 3: Exposure time, ethnic identity and the role of status 14.1 An intergenerational perspective on exposure time and ethnic identity 14.2 Cumulative (dis)advantages? Identity differences between lower- and higher-status migrants over exposure time 14.3 Model specification and analytical strategy 14.4 Findings 14.5 Discussion
V CONCLUDING REMARKS 15 Limitations 16 Main results 17 Future avenues
REFERENCES APPENDIX A Variable overview a. Dependent variable b. Explaining variables c. Other variables d. Dealing with missingness: Multiple imputation with chained equations B Additional analyses
I INTRODUCTION 1 The notion of ethnic identity 2 Studying ethnic identity 3 The role of status 4 Research interest 5 Outline of this book
II THEORETICAL FRAMEWORK 6 The two building blocks of social production function theory 6.1 Resources, goals, needs and utility: The hierarchy of social production functions 6.2 Maintaining and improving personal need satisfaction 7 Social production functions and context 8 A general model to explain migrants' ethnic identity 8.1 Individual resources 8.2 Contexts and their conditions 8.3 Need satisfaction of first- and second-generation migrants 8.4 Five underlying mechanisms of ethnic identification 8.5 Explaining migrants' ethnic identity 9 Summary
III DATA 10 The German National Educational Panel Study (NEPS) 10.1 Starting cohort (SC) 6 10.2 The sample
IV EMPIRICAL INVESTIGATION 11 A short note on multinomial logistic regression analysis 12 Analysis 1: Status and ethnic identity: The role of generation status and migrant recognisability 12.1 An intergenerational perspective on status and ethnic identity 12.2 The role of migrant recognisability 12.3 Model specification and analytical strategy 12.4 Findings 12.5 Discussion 13 Analysis 2: Status mismatch and ethnic identity 13.1 Theoretical considerations and expectations 13.2 Model specification and analytical strategy 13.3 Findings 13.4 Discussion 14 Analysis 3: Exposure time, ethnic identity and the role of status 14.1 An intergenerational perspective on exposure time and ethnic identity 14.2 Cumulative (dis)advantages? Identity differences between lower- and higher-status migrants over exposure time 14.3 Model specification and analytical strategy 14.4 Findings 14.5 Discussion
V CONCLUDING REMARKS 15 Limitations 16 Main results 17 Future avenues
REFERENCES APPENDIX A Variable overview a. Dependent variable b. Explaining variables c. Other variables d. Dealing with missingness: Multiple imputation with chained equations B Additional analyses
Es gelten unsere Allgemeinen Geschäftsbedingungen: www.buecher.de/agb
Impressum
www.buecher.de ist ein Internetauftritt der buecher.de internetstores GmbH
Geschäftsführung: Monica Sawhney | Roland Kölbl | Günter Hilger
Sitz der Gesellschaft: Batheyer Straße 115 - 117, 58099 Hagen
Postanschrift: Bürgermeister-Wegele-Str. 12, 86167 Augsburg
Amtsgericht Hagen HRB 13257
Steuernummer: 321/5800/1497
USt-IdNr: DE450055826