Studying Social Networks
A Guide to Empirical Research
Mitwirkender: Hennig, Marina; Pfeffer, Jürgen; Brandes, Ulrik
Studying Social Networks
A Guide to Empirical Research
Mitwirkender: Hennig, Marina; Pfeffer, Jürgen; Brandes, Ulrik
- Broschiertes Buch
- Merkliste
- Auf die Merkliste
- Bewerten Bewerten
- Teilen
- Produkt teilen
- Produkterinnerung
- Produkterinnerung
Das Interesse an der Netzwerkanalyse nimmt rapide zu. Bisher fehlt es jedoch an empirisch orientierten Einführungen. Das interdisziplinäre Autorenteam führt daher praxisorientiert in die Grundlagen und Methoden der empirischen Analyse sozialer Netzwerke ein. Schritt für Schritt wird der Forschungsprozess von der Untersuchungsplanung über die Auswertungsmethodik bis zur Präsentation der Ergebnisse erläutert. Damit ist das Lehrbuch für den Einsatz in Lehre, Forschung und Praxis geeignet.
This textbook provides an introduction to the process of empirical network research. In an action-oriented…mehr
- Mark TrappmannStrukturanalyse sozialer Netzwerke34,99 €
- Marina HennigRahmen und Spielräume sozialer Beziehungen39,99 €
- Michael Bommes / Veronika Tacke (Hrsg.)Netzwerke in der funktional differenzierten Gesellschaft39,99 €
- Rainer Diaz-BoneEgo-zentrierte Netzwerkanalyse und familiale Beziehungssysteme44,99 €
- Sylvia KeimSocial Networks and Family Formation Processes53,49 €
- Dudley L. Poston / Michael Micklin (eds.)Handbook of Population134,99 €
- Maurice RocheExploring the Sociology of Europe86,99 €
-
-
-
This textbook provides an introduction to the process of empirical network research. In an action-oriented approach, it features explicated learning goals, numerous reference examples, and exercises that facilitate successful learning. Integrating their different disciplinary perspectives, the authors address an interdisciplinary audience of teachers, researchers, and practitioners alike.
- Produktdetails
- Verlag: Campus Verlag
- Artikelnr. des Verlages: 39763
- Seitenzahl: 218
- Erscheinungstermin: 6. September 2012
- Englisch
- Abmessung: 228mm x 152mm x 16mm
- Gewicht: 342g
- ISBN-13: 9783593397634
- ISBN-10: 3593397633
- Artikelnr.: 35711454
- Herstellerkennzeichnung Die Herstellerinformationen sind derzeit nicht verfügbar.
- Verlag: Campus Verlag
- Artikelnr. des Verlages: 39763
- Seitenzahl: 218
- Erscheinungstermin: 6. September 2012
- Englisch
- Abmessung: 228mm x 152mm x 16mm
- Gewicht: 342g
- ISBN-13: 9783593397634
- ISBN-10: 3593397633
- Artikelnr.: 35711454
- Herstellerkennzeichnung Die Herstellerinformationen sind derzeit nicht verfügbar.
How to Use this Book . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1. Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.1The Construction of Social Networks . . . . . . . . . . . . .131.2Social Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151.2.1The Community Question . . . . . . . . . . . . . . .151.2.2Viral Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201.2.3Corporate Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211.3Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2. Research Design . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272.1Social Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292.2Networks as Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312.2.1Explanatory Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . .352.2.2Dependent Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372.3Typology of Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .472.3.1Complete Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .492.3.2Ego-centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . .522.4Longitudinal Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . .552.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .572.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
3. Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .613.1Kindsof Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .623.1.1Units and Levels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .623.1.2Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .673.1.3Which Data for Which Type of Network? . . . . .723.2Data Collection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .753.2.1Sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .753.2.2Boundary Specification . . . . . . . . . . . . . . . . . .833.2.3Alter Recall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .853.3Quality Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .933.4Ethical Considerations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .973.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .993.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4. Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1034.1Mathematical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1044.1.1Graphs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1064.1.2Ego-Centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . 1094.1.3Two-Mode Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1104.2Indexing and Grouping . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1114.2.1Dyads as the Unit of Analysis . . . . . . . . . . . . . . 1124.2.2Network Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . 1184.2.3Centrality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1234.2.4Cohesion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1304.2.5Roles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1344.2.6Blockmodeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1374.3Modeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1404.3.1Idealized Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1414.3.2Exponential-Family Random Graph Models . . . . 1434.4Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1454.5Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
5. Visualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1495.1Graphical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1515.1.1Sociogram . . . . . . . . . . .
Preface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
How to Use this Book . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1. Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.1The Construction of Social Networks . . . . . . . . . . . . .13
1.2Social Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
1.2.1The Community Question . . . . . . . . . . . . . . .15
1.2.2Viral Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
1.2.3Corporate Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.3Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2. Research Design . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
2.1Social Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
2.2Networks as Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
2.2.1Explanatory Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2.2.2Dependent Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
2.3Typology of Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
2.3.1Complete Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
2.3.2Ego-centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
2.4Longitudinal Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
2.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
2.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
3. Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
3.1Kindsof Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
3.1.1Units and Levels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
3.1.2Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
3.1.3Which Data for Which Type of Network? . . . . .72
3.2Data Collection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.2.1Sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.2.2Boundary Specification . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
3.2.3Alter Recall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
3.3Quality Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
3.4Ethical Considerations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
3.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
3.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4. Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.1Mathematical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
4.1.1Graphs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
4.1.2Ego-Centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.1.3Two-Mode Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.2Indexing and Grouping . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
4.2.1Dyads as the Unit of Analysis . . . . . . . . . . . . . . 112
4.2.2Network Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
4.2.3Centrality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.2.4Cohesion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
4.2.5Roles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.2.6Blockmodeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
4.3Modeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
4.3.1Idealized Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
4.3.2Exponential-Family Random Graph Models . . . . 143
4.4Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
4.5Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
5. Visualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5.1Graphical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
5.1.1Sociogram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
5.1.2Sociomatrix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
How to Use this Book . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1. Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.1The Construction of Social Networks . . . . . . . . . . . . .131.2Social Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151.2.1The Community Question . . . . . . . . . . . . . . .151.2.2Viral Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201.2.3Corporate Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211.3Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2. Research Design . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272.1Social Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292.2Networks as Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312.2.1Explanatory Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . .352.2.2Dependent Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372.3Typology of Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .472.3.1Complete Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .492.3.2Ego-centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . .522.4Longitudinal Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . .552.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .572.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
3. Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .613.1Kindsof Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .623.1.1Units and Levels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .623.1.2Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .673.1.3Which Data for Which Type of Network? . . . . .723.2Data Collection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .753.2.1Sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .753.2.2Boundary Specification . . . . . . . . . . . . . . . . . .833.2.3Alter Recall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .853.3Quality Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .933.4Ethical Considerations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .973.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .993.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4. Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1034.1Mathematical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1044.1.1Graphs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1064.1.2Ego-Centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . 1094.1.3Two-Mode Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1104.2Indexing and Grouping . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1114.2.1Dyads as the Unit of Analysis . . . . . . . . . . . . . . 1124.2.2Network Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . 1184.2.3Centrality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1234.2.4Cohesion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1304.2.5Roles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1344.2.6Blockmodeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1374.3Modeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1404.3.1Idealized Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1414.3.2Exponential-Family Random Graph Models . . . . 1434.4Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1454.5Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
5. Visualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1495.1Graphical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1515.1.1Sociogram . . . . . . . . . . .
Preface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
How to Use this Book . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1. Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.1The Construction of Social Networks . . . . . . . . . . . . .13
1.2Social Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
1.2.1The Community Question . . . . . . . . . . . . . . .15
1.2.2Viral Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
1.2.3Corporate Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.3Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2. Research Design . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
2.1Social Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
2.2Networks as Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
2.2.1Explanatory Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2.2.2Dependent Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
2.3Typology of Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
2.3.1Complete Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
2.3.2Ego-centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
2.4Longitudinal Network Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
2.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
2.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
3. Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
3.1Kindsof Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
3.1.1Units and Levels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
3.1.2Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
3.1.3Which Data for Which Type of Network? . . . . .72
3.2Data Collection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.2.1Sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
3.2.2Boundary Specification . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
3.2.3Alter Recall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
3.3Quality Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
3.4Ethical Considerations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
3.5Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
3.6Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4. Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.1Mathematical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
4.1.1Graphs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
4.1.2Ego-Centered Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.1.3Two-Mode Networks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.2Indexing and Grouping . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
4.2.1Dyads as the Unit of Analysis . . . . . . . . . . . . . . 112
4.2.2Network Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
4.2.3Centrality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.2.4Cohesion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
4.2.5Roles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.2.6Blockmodeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
4.3Modeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
4.3.1Idealized Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
4.3.2Exponential-Family Random Graph Models . . . . 143
4.4Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
4.5Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
5. Visualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5.1Graphical Representation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
5.1.1Sociogram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
5.1.2Sociomatrix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .