The current outlook into the future seems to be largely informed by resignation and anxiety. The understandable scepticism which utopian visions of the future are met with today and the crisis ridden present give rise to nostalgic resorts to seemingly reliable ideas. The book The Present of the Future investigates our present relation to the future and asks which means and strategies artists and scholars pursue today, to gain a new scope of action for shaping alternative futures. How do they create potentials for change and for the imagination of possible futures beyond modernistic idealisms…mehr
The current outlook into the future seems to be largely informed by resignation and anxiety. The understandable scepticism which utopian visions of the future are met with today and the crisis ridden present give rise to nostalgic resorts to seemingly reliable ideas. The book The Present of the Future investigates our present relation to the future and asks which means and strategies artists and scholars pursue today, to gain a new scope of action for shaping alternative futures. How do they create potentials for change and for the imagination of possible futures beyond modernistic idealisms and romanticist projections into remote times? The Present of the Future is the result of the third annual theme of the cx centre for interdisciplinary studies at the Academy of Fine Arts Munich. Hinweis: Dieser Artikel kann nur an eine deutsche Lieferadresse ausgeliefert werden.
Die Herstellerinformationen sind derzeit nicht verfügbar.
Autorenporträt
Witzgall, SusanneSusanne Witzgall ist seit 2011 wissenschaftliche Leiterin des vom BMBFgeförderten cx centrum für interdisziplinäre studien an der Akademieder Bildenden Künste München. Sie studierte Kunstgeschichte, Theaterwissenschaften,Psychologie und Kunstpädagogik an der Ludwig-Maximilians-Universität München und der Universität Stuttgart, wo sie2001 promovierte. Von 2003 bis 2011 lehrte sie am Lehrstuhl für Kunstgeschichte an der Akademie der Bildenden Künste München und imSommersemester 2013 an der Newcastle University. Darüber hinauswar sie als freie Kuratorin und von 1995 bis 2002 als Kuratorin amDeutschen Museum Bonn und Deutschen Museum, München, tätig.Sie ist unter anderem Kuratorin bzw. Kokuratorin der Ausstellungen:Art & Brain II (1997/1998), Das zweite Gesicht (2002), Say it isn't so(2007), (Re)designing nature (2010/2011) sowie Autorin und Herausgeberinzahlreicher Bücher und Aufsätze zur zeitgenössischen Kunst,zum Verhältnis von Kunst und Wissenschaft, dem Wissen de
r Kunstund zu Themen aktueller interdisziplinärer Diskurse. Hierzu zählenihre Monographie Kunst nach der Wissenschaft (2003) sowie New Mobility Regimes in Art and Social Sciences(mit Gerlinde Vogl und Sven Kesselring, 2013). Seit Herbst 2018 ist sie Supervisor der Jungen Akademie der Technischen Universität München und seit 2019 Mitglied des International Advisory Board des Willem de Kooning Academy Research Center Rotterdam sowie Beiratsmitglied des Instituts für moderne Kunst Nürnberg.
Inhaltsangabe
9 - 11 Editors' Preface (Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall)12 - 26 In Search of the Future (Susanne Witzgall)27 - 32 Reality of the Future and Future Reality (Elena Esposito)33 - 40 "Plans will not help realise a projected future" (Elena Esposito, Nora Schultz)41 - 47 B-Levels (Nora Schultz)48 - 55 Project Class Nora Schultz56 - 70 May You Live in Interesting Times (Andri Snær Magnason)71 - 78 "Cassandra is powerless" (Wolfgang Lucht, Andri Snær Magnason)79 - 90 Occupying the Future (Frédéric Neyrat)91 - 95 "Each time I believe that things are predictable I get sick" (Frédéric Neyrat, Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall)96 - 108 Why the News Anyway (Jan St. Werner)109 - 117 "You cannot order scientific results like a pizza" (Hans-Jörg Rheinberger, Jan St. Werner)118 - 129 Negotiating the Future (Karianne Fogelberg)130 - 136 "To explore the speculative is urgent and necessary" (Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall, Liam Young)137 - 147 Infra-structuring the Future: Catastrophe, Crisis, Critique (Claudia Aradau)148 - 156 "The imaginary of catastrophe is actually incorporated more and more into the evereyday" (Claudia Aradau, Daniel van der Velden)157 - 167 Catastrophic Reproduction: Science Fiction on the Far Side of the Subject (Kerstin Stakemeier)168 - 174 I'm that Angel (Tyler Coburn)175 - 183 Project Class Tyler Coburn184 - 192 The Future of the Body (Karin Harrasser)193 - 202 Augmented Embodiments (Johannes Paul Raether)203 - 212 "Become parahuman" (Karin Harrasser, Johannes Paul Raether)213 - 218 The Authors219 - 222 Table of Figures223 - 224 Colophon
9 - 11 Editors' Preface (Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall)12 - 26 In Search of the Future (Susanne Witzgall)27 - 32 Reality of the Future and Future Reality (Elena Esposito)33 - 40 "Plans will not help realise a projected future" (Elena Esposito, Nora Schultz)41 - 47 B-Levels (Nora Schultz)48 - 55 Project Class Nora Schultz56 - 70 May You Live in Interesting Times (Andri Snær Magnason)71 - 78 "Cassandra is powerless" (Wolfgang Lucht, Andri Snær Magnason)79 - 90 Occupying the Future (Frédéric Neyrat)91 - 95 "Each time I believe that things are predictable I get sick" (Frédéric Neyrat, Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall)96 - 108 Why the News Anyway (Jan St. Werner)109 - 117 "You cannot order scientific results like a pizza" (Hans-Jörg Rheinberger, Jan St. Werner)118 - 129 Negotiating the Future (Karianne Fogelberg)130 - 136 "To explore the speculative is urgent and necessary" (Kerstin Stakemeier, Susanne Witzgall, Liam Young)137 - 147 Infra-structuring the Future: Catastrophe, Crisis, Critique (Claudia Aradau)148 - 156 "The imaginary of catastrophe is actually incorporated more and more into the evereyday" (Claudia Aradau, Daniel van der Velden)157 - 167 Catastrophic Reproduction: Science Fiction on the Far Side of the Subject (Kerstin Stakemeier)168 - 174 I'm that Angel (Tyler Coburn)175 - 183 Project Class Tyler Coburn184 - 192 The Future of the Body (Karin Harrasser)193 - 202 Augmented Embodiments (Johannes Paul Raether)203 - 212 "Become parahuman" (Karin Harrasser, Johannes Paul Raether)213 - 218 The Authors219 - 222 Table of Figures223 - 224 Colophon
Es gelten unsere Allgemeinen Geschäftsbedingungen: www.buecher.de/agb
Impressum
www.buecher.de ist ein Internetauftritt der buecher.de internetstores GmbH
Geschäftsführung: Monica Sawhney | Roland Kölbl | Günter Hilger
Sitz der Gesellschaft: Batheyer Straße 115 - 117, 58099 Hagen
Postanschrift: Bürgermeister-Wegele-Str. 12, 86167 Augsburg
Amtsgericht Hagen HRB 13257
Steuernummer: 321/5800/1497
USt-IdNr: DE450055826