After Jerusalem, Bethel is the most frequently cited sanctuary in the Hebrew Bible. The book offers a detailed analysis of Bethel and its sanctuary from archaeological and biblical evidence. It reconstructs the history of Bethel and by analysing the presence of pro- and anti-Bethel propaganda, it argues that the latter, with its own pro-Jerusalem/Judah bias, has resulted in an unfair denigration of Bethel as an idolatrous place of worship. The study suggests that Bethel was a legitimate Yahwistic shrine and continued to be so even after the fall of the Northern Kingdom of Israel to the Assyrians. Hence, Bethel in a real sense was the principal means of configuring Israelite identity.
"Gleichwohl ist das Buch für alle weiteren Studien über Bet-El unverzichtbar." M. Köhlmoos in: ZAW 2007
"Insgesamt eine beachtenswerte Studie, die für Auskünfte über das biblische Bethel und sein Heiligtum nicht außer Acht gelassen werden darf."B. Weber in: Old Testament Essays 1/2007 "Gleichwohl ist das Buch für alle weiteren Studien über Bet-El unverzichtbar."M. Köhlmoos in: ZAW 2007
"Insgesamt eine beachtenswerte Studie, die für Auskünfte über das biblische Bethel und sein Heiligtum nicht außer Acht gelassen werden darf."
B. Weber in: Old Testament Essays 1/2007
"Gleichwohl ist das Buch für alle weiteren Studien über Bet-El unverzichtbar."
M. Köhlmoos in: ZAW 2007
"Insgesamt eine beachtenswerte Studie, die für Auskünfte über das biblische Bethel und sein Heiligtum nicht außer Acht gelassen werden darf."
B. Weber in: Old Testament Essays 1/2007
"Gleichwohl ist das Buch für alle weiteren Studien über Bet-El unverzichtbar."
M. Köhlmoos in: ZAW 2007