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»Gegen den Bilderstrom« So titelte DER SPIEGEL seine Ankündigung zu TRUE PICTURES? am 6.11.2021. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts galt die nordamerikanische Fotografie als wegweisend in der Entwicklung der künstlerischen Bildsprache des Mediums. Allerdings wurde diese Vorreiterrolle in den 1980er Jahren durch die Entwicklungen in Europa wieder infrage gestellt, junge KünstlerInnen billigten der nordamerikanische Fotografie keine Vorbildfunktion mehr zu, und so geriet sie denn in der Folge mehr und mehr aus dem Fokus des Interesses. TRUE PICTURES? hilft dem nun ab und stellt 30 US-amerikanische…mehr

Produktbeschreibung
»Gegen den Bilderstrom«
So titelte DER SPIEGEL seine Ankündigung zu TRUE PICTURES? am 6.11.2021. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts galt die nordamerikanische Fotografie als wegweisend in der Entwicklung der künstlerischen Bildsprache des Mediums. Allerdings wurde diese Vorreiterrolle in den 1980er Jahren durch die Entwicklungen in Europa wieder infrage gestellt, junge KünstlerInnen billigten der nordamerikanische Fotografie keine Vorbildfunktion mehr zu, und so geriet sie denn in der Folge mehr und mehr aus dem Fokus des Interesses. TRUE PICTURES? hilft dem nun ab und stellt 30 US-amerikanische und kanadische FotografInnen aus drei Generationen vor, die sich mitunter geprägt vom Einzug der Digitalfotografie insbesondere von den politischen und gesellschaftlichen Umbrüchen herausgefordert sahen und sehen. Die Themenliste ist wahrlich nicht kurz: die Folgen des Vietnamkriegs, die Aids-Krise, Rassismus, Feminismus, Gender- und Sexualitätsfragen, Identitätspolitik etc. Die Dringlichkeit dieser Problemlagen provoziert die KünstlerInnen, narrativ wie politisch stark aufgeladene Positionen zu beziehen. Indem sie dabei subjektiven wie transmedialen Ansätzen folgen und die technischen Möglichkeiten des Mediums ausreizen, streifen sie fast zwangsläufig Themen wie etwa die oft zitierte »Bilderflut« ein Phänomen, auf das sie mit gezielter Kritik an den Auswüchsen des »digitalen Zeitalters« reagieren.

Künsterlerinnen und Künstler:
Erste Generation: Nan Goldin, Rodney Graham, Anthony Hernandez, Louise Lawler, Sherrie Levine, Richard Prince, Allan Sekula, Cindy Sherman, Laurie Simmons, Jeff Wall, Ian Wallace, Carrie Mae Weems, James Welling
Zweite Generation: Vikky Alexander, Roy Arden, Gregory Crewdson, Liz Deschenes, Stan Douglas, Zoe Leonard, Ken Lum, Collier Schorr, Lorna Simpson, Stephen Waddell, Christopher Williams
Dritte Generation: Walead Beshty, Anne Collier, LaToya Ruben Frazier, Martine Gutierrez, Ayana V. Jackson, Owen Kydd, Elad Lassry, Deana Lawson, Meryl McMaster, Trevor Paglen, Xaviera Simmons, Taryn Simon

Ausstellungen:
Sprengel Museum Hannover, 6/11/2021 13/2/2022
Museum der Moderne, Salzburg, 12/3 20/6/2022

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Autorenporträt
Stefan Gronert, born 1964, art historian, is considered one of the most renowned photo theorists and curators in Europe. He accompanied the furious rise of the Düsseldorf Becher School early on as a volunteer at the Kunstmuseum Bonn (1993), exhibited them, and published widely on it (including 2009 the hughe volume Die Düsseldorfer Photoschule, Schirmer/Mosel, Munich). In addition, he has published amongst others on Rieke Dijkstra, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Jeff Wall, and recently on Fiona Tan. Since 2016 he is curator for photography and media art at the Sprengel Museum Hannover. Franziska Kunze, born in 1984, worked as deputy collection manager for contemporary art LWL-Museum für Kunst und Kultur in Münster. Her dissertation entitled "Opaque Photographs. Making Photographic Materiality Visible as an Artistic Strategy" was published in 2019. Prior to that, she worked as a fellow of the Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Foundation in the Museum Curators of Photography program at various museums in Germany and abroad. Since August 2020, she has been Head of Collection for Photography and Media Art at the Pinakothek der Moderne in Munich. Ann Mbuti, born 1990, is a freelance writer and cultural publicist (MA) living and working in Zurich. She writes about contemporary art and (pop) cultures with a focus on their potential for social change. She writes regularly in various art magazines such as Texte zur Kunst, Monopol, Studio Magazine, okayafrica, and also works repeatedly for Deutschlandfunk Kultur, among others. Since 2011, Natasha Egan has served as the executive director of the MoCP Chicago (Museum of Contemporary Photography, Columbia College), where she was previously the associate director and curator since 2000. She has organized over sixty exhibitions at the museum and worldwide, focusing on contemporary Asian art and artists concerned with societal issues such as the environment, war, and economics. She was a guest curator for the 2010 FotoFest Biennial in Houston, the United States pavilion curator for the 2016 Photo Dubai Exhibition. Benedikt Fahrnschon is a scientific volunteer at the Sprengel Museum Hannover and has already contributed to the preparation of several exhibitions there. Christoph Ribatt, born in 1968, studied at Ruhr University Bochum and Washington University in St. Louis. He has been a professor of American Studies at the University of Paderborn since 2007 and has received research fellowships at the Neon Museum, Las Vegas, and elsewhere. In 2017, he published in German the book Germany for a Season, a biography of the American-German basketball player Wilbert Olinde. Kerstin Stremmel is curator for photography at the Museum der Moderne in Salzburg. She published her doctoral thesis on quotations in photographic art in 2000 and then taught photography theory at the University of Cologne and the Hochschule für Gestaltung in Zurich. Since 1993 she has published in numerous magazines such as Photonews, Camera Austria, Eikon, and since 1998 she has also written regularly in the Zürcher Zeitung.