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German artist Johanna Diehl traveled around present-day Ukraine in 2013 and visited former synagogues that had fallen into disrepair or been converted to other uses. Many of them had been destroyed during the German occupation, while others had been used as cinemas, gymnasiums, workshops, factories, and hospitals during the Soviet era. The photographs testify to the expulsion of Jewish communities from their religious spaces. Diehl shows not only how bizarre and disfiguring the new functions of the synagogues are, but also the violence with which they were sometimes imposed. In an…mehr

Produktbeschreibung
German artist Johanna Diehl traveled around present-day Ukraine in 2013 and visited former synagogues that had fallen into disrepair or been converted to other uses. Many of them had been destroyed during the German occupation, while others had been used as cinemas, gymnasiums, workshops, factories, and hospitals during the Soviet era. The photographs testify to the expulsion of Jewish communities from their religious spaces. Diehl shows not only how bizarre and disfiguring the new functions of the synagogues are, but also the violence with which they were sometimes imposed. In an art-historical text Bernhard Maaz describes the ambivalent beauty and sadness exuded by the unpeopled photographs, in which the literary miniatures by Yuri Andrukhovych resonate like an echo.
Autorenporträt
Juri Andruchowytsch, geboren 1960 in Iwano-Frankiwsk/Westukraine, dem früheren galizischen Stanislau, studierte Journalistik und begann als Lyriker. Übersetzungen aus dem Russischen, Polnischen, Englischen und Deutschen. 1985 Mitbegründer der legendären literarischen Performance-Gruppe Bu-Ba-Bu (Burlesk-Balagan-Buffonada).
Andruchowytsch wurde mit dem Sonderpreis des Erich-Maria-Remarque-Friedenspreises 2005 der Stadt Osnabrück ausgezeichnet. Der Leipziger Buchpreis zur Europäischen Völkerverständigung 2006 wurde Juri Andruchowytsch im März 2006 anlässlich der Eröffnung der Leipziger Buchmesse verliehen. 2014 wurde er mit dem Hannah-Arendt-Preis ausgezeichnet.

Dr. Bernhard Maaz ist seit 1986 in Berlin an der Nationalgalerie tätig und betreut dort die Sammlung der Skulptur des 19. Jahrhunderts. Zahlreiche Veröffentlichungen - vor allem zur Kunst des 19. Jahrhunderts, aber auch zur Kunst- und Sammlungsgeschichte vom 16. bis zum 20. Jahrhundert.