In den letzten zwei Jahrzehnten sind weltweit so viele Hochhäuser gebaut worden wie nie zuvor. Auch in Europa, wo lange Zeit vor allem Kirchtürme und Schornsteine vertikale Akzente setzten, prägen sie vermehrt das Gesicht der Städte. Die neuere monumentale Architektur ist mit vielfältigen Versprechen, Begehrlichkeiten und Befürchtungen verknüpft. Am Beispiel von Paris, London und Wien diskutiert diese Studie, welche Vorstellungen von Urbanität dabei im Spiel sind. Sie verortet das vertikale Bauen im Spannungsfeld von globalisierten Vergleichshorizonten und städtischem Eigensinn.More high-rises…mehr
In den letzten zwei Jahrzehnten sind weltweit so viele Hochhäuser gebaut worden wie nie zuvor. Auch in Europa, wo lange Zeit vor allem Kirchtürme und Schornsteine vertikale Akzente setzten, prägen sie vermehrt das Gesicht der Städte. Die neuere monumentale Architektur ist mit vielfältigen Versprechen, Begehrlichkeiten und Befürchtungen verknüpft. Am Beispiel von Paris, London und Wien diskutiert diese Studie, welche Vorstellungen von Urbanität dabei im Spiel sind. Sie verortet das vertikale Bauen im Spannungsfeld von globalisierten Vergleichshorizonten und städtischem Eigensinn.More high-rises have been built worldwide over the past two decades than ever before. Even in Europe, where vertical accents have traditionally been placed by steeples and chimneys, towering buildings are increasingly shaping the face of cities. This new monumental architecture is associated with a variety of promises, desires and fears. Based on the examples of Paris, London and Vienna, this study discusses the concepts of urbanity that come into play here. It contextualizes vertical construction in the field of tension between globalized horizons of comparison on the one hand and urban specificity on the other.
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Autorenporträt
Andrea Glauser ist Professorin für Kulturwissenschaft am Institut für Kulturmanagement und Gender Studies an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Inhaltsangabe
IIntroduction71Point of departure, research question72Research design-Methodological approach, empirical material113Structure of the study16IITheoretical points of reference191Simmel's concept of "spatial form" as a starting point192Tracing urban specificity203City, globalization, fields of observation344Architecture as "built society"385Contours of sociological high-rise research46IIIVertical construction between globalized patterns and local specificity-Case studies of European metropolises531Formative constellations, translation dynamics532Paris622.1A ring road as a picture frame642.2"Delanoë a plus d'une tour dans son sac"772.3Opposing voices842.4 Images of Paris and the fixation on beauty882.5Omnipresent London and distance from the city's own history933London993.1The "patchwork" principle and an extraterritorial, surveilled center1023.2Verticalization as a tour de force-Building practice and justifications1113.3"The skyline of London is out of control"-Unease in the verticalized city1203.4Global city, hierarchical interpretation, and dissociation from "the Continent"1244Vienna1294.1Fragile refortification of the center and the Danube as a social boundary1344.2"Vienna is growing again"-Where high-rises (still) promise modernity1434.3Cat-and-mouse games with UNESCO-Critique of Viennese building practice1544.4Images of the city-Vienna between morbidity and regained centrality1594.5Dominant East-West axis of perspective163IVForms of use and symbolism of tall buildings1671Local production of meaning-High-rises and urban specificity1672The role and perception of "iconic" architects1733"Monsters of the mere market"-High-rises, capitalism, and the logic of one-upmanship1784Conclusion180Notes183Bibliography219Acknowledgments251
IIntroduction71Point of departure, research question72Research design-Methodological approach, empirical material113Structure of the study16IITheoretical points of reference191Simmel's concept of "spatial form" as a starting point192Tracing urban specificity203City, globalization, fields of observation344Architecture as "built society"385Contours of sociological high-rise research46IIIVertical construction between globalized patterns and local specificity-Case studies of European metropolises531Formative constellations, translation dynamics532Paris622.1A ring road as a picture frame642.2"Delanoë a plus d'une tour dans son sac"772.3Opposing voices842.4 Images of Paris and the fixation on beauty882.5Omnipresent London and distance from the city's own history933London993.1The "patchwork" principle and an extraterritorial, surveilled center1023.2Verticalization as a tour de force-Building practice and justifications1113.3"The skyline of London is out of control"-Unease in the verticalized city1203.4Global city, hierarchical interpretation, and dissociation from "the Continent"1244Vienna1294.1Fragile refortification of the center and the Danube as a social boundary1344.2"Vienna is growing again"-Where high-rises (still) promise modernity1434.3Cat-and-mouse games with UNESCO-Critique of Viennese building practice1544.4Images of the city-Vienna between morbidity and regained centrality1594.5Dominant East-West axis of perspective163IVForms of use and symbolism of tall buildings1671Local production of meaning-High-rises and urban specificity1672The role and perception of "iconic" architects1733"Monsters of the mere market"-High-rises, capitalism, and the logic of one-upmanship1784Conclusion180Notes183Bibliography219Acknowledgments251
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