Wahrheit hat mit der Art und Weise zu tun, wie Tatsachen sich innerhalb des Erkenntnishorizonts als Tatsachen konstituieren; streng genommen gibt es sie nicht bevor sie sich ereignet, und es gibt sie nur solange, wie die erforderlichen Bedingungen gegeben sind. Das ist die Hauptthese von "Was ist Wahrheit?". Das Wort 'Wahrheit' hat den gleichen Status wie ein substantiviertes Verb und bezeichnet ein komplexes Ereignis wie 'Lesen'. Lesen setzt bestimmte Bedingungen voraus, die dieses Ereignis überhaupt erst möglich machen; aber das Ereignis selbst darf nicht mit irgendeiner seiner Bedingungen verwechselt werden. Ebenso verhält es sich mit der Wahrheit. Wie es sinnlos wäre zu fragen, wo das Lesen war, bevor es sich vollzog, so wäre es sinnlos zu fragen, wo die Wahrheit war, bevor sie sich ereignete. Pivcevic prüft den naturalistischen, den phänomenologischen und den gesellschaftsgeschichtlichen Ansatz für die Analyse der Wahrheitsbedingungen. Keiner dieser Ansätze ist ausreichend. Es liegen ihnen jedoch bestimmte Ideen zugrunde, die sich bei näherem Zusehen als logisch miteinander verbunden herausstellen. Dadurch erhalten wir einen Schlüssel für die Lösung des Problems; denn Wahrheit ist ein Phänomen, das aus mehreren miteinander verflochtenen Fäden besteht.
Inhalt:
Vorwort
Argumentationsverlauf
1. Das Wahrheitsproblem, oder: wie ist Denken in der Welt verankert?
2. Die Strategie der Sparsamkeit
3. Der naturalistische Zugang zu Wahrheitsbedingungen
4. Wahrheit und Gewißheit
5. Objektivität und die soziale Konstruktion von Zeit
6. Wahrheit als eine Art des Guten
7. Wahrheit und philosophische Erklärung
8. Wahrheit als Ereignis
Sachverzeichnis
About this book:
Truth is concerned with the manner in which facts are constituted qua facts inside the horizon of knowledge; strictly speaking, truth is given only so long as the required conditions are met. This is the main thesis of "Was ist Wahrheit?". The word "truth" has the same status as a nominalized verb and denotes a complex event, like "reading". Reading assumes certain prerequisites which make the event of reading at all possible; the event itself should not be confused with one of its conditions. It is the same with truth. Just as it would be meaningless to ask where reading was before it took place, so it would also be meaningless to ask where truth was before it occurred. Pivcevic examines the naturalistic, phenomenological, and socio-historical approaches to the analysis of the conditions of truth. None of these approaches is satisfactory. They are, however, based on certain fundamental ideas which upon closer examination turn out to be logically interconnected. With this we obtain a key to the solution of the problem; for truth is a phenomenon consisting of several interwoven strands.
Inhalt:
Vorwort
Argumentationsverlauf
1. Das Wahrheitsproblem, oder: wie ist Denken in der Welt verankert?
2. Die Strategie der Sparsamkeit
3. Der naturalistische Zugang zu Wahrheitsbedingungen
4. Wahrheit und Gewißheit
5. Objektivität und die soziale Konstruktion von Zeit
6. Wahrheit als eine Art des Guten
7. Wahrheit und philosophische Erklärung
8. Wahrheit als Ereignis
Sachverzeichnis
About this book:
Truth is concerned with the manner in which facts are constituted qua facts inside the horizon of knowledge; strictly speaking, truth is given only so long as the required conditions are met. This is the main thesis of "Was ist Wahrheit?". The word "truth" has the same status as a nominalized verb and denotes a complex event, like "reading". Reading assumes certain prerequisites which make the event of reading at all possible; the event itself should not be confused with one of its conditions. It is the same with truth. Just as it would be meaningless to ask where reading was before it took place, so it would also be meaningless to ask where truth was before it occurred. Pivcevic examines the naturalistic, phenomenological, and socio-historical approaches to the analysis of the conditions of truth. None of these approaches is satisfactory. They are, however, based on certain fundamental ideas which upon closer examination turn out to be logically interconnected. With this we obtain a key to the solution of the problem; for truth is a phenomenon consisting of several interwoven strands.