Die Annahme, dass sich die Welt einst auf große, gefestigte Erzählungen stützte, mag vielleicht beruhigend wirken, ist jedoch längst überholt. Die vielfältige Sprach- und Kulturlandschaft des Schweizer Kanton Graubünden dient als Ausgangspunkt des Projektes Wie Sprache die Welt erfindet. Das Bündner Kunstmuseum untersucht mit der Gruppenausstellung und dieser Publikation die Bedeutung von Sprache und Erzählungen in Gemeinschaft und Gesellschaft und appliziert diese regionalen Besonderheiten auf die vorherrschenden Strukturen des Erzählens in Themen wie kulturelle Identität, politische Narrative, Migration oder Sprachwandel.
Aus der Perspektive der Kunst und der Literatur zeigt die Publikation das gesellschaftstransformierende Potenzial von Sprachen und Erzählungen. Ergänzend zu den Werken spannen literarische Texte von Gianna Olinda Cadonau, Asa S. Hendry, Marina Skalova, Joachim B. Schmidt, Usama Al Shahmani, Vincenzo Todisco und Ivna E ic den thematischen Rahmen des Buches, das der spekulativen Frage nachgeht:
Welche Erzählungen haben das Potenzial, neue Perspektiven auf die Welt hervorzubringen und eine tiefere Verbindung zu uns selbst und unserer Umwelt herzustellen? Mit einer Einleitung des künstlerischen Direktors Stephan Kunz und einem Essay des Kurators Damian Jurt.
Künstler_innen: Carl Andre, Arman, Irma Blank, Marcel Broodthaers, Alois Carigiet, Christo, Gion Casper Collenberg, Marcel Duchamp, John Furnival, Gilbert & George, Eugen Gomringer, Ian Hamilton Finlay / David Ballantyne, Susan Hiller, Karla Hiraldo Voleau, Thomas Hirschhorn / Marcus Steinweg, Jenny Holzer, Rebecca Horn, Vicente Huidobro, Bethan Huws, Marcel Janco, Pascal Lampert, Maude Le onard-Contant, Annette Kelm, Jan Kiefer, Barbara Kruger, Bruce Nauman, Seiichi Niikuni / Pierre Garnier, Meret Oppenheim, Hans Op de Beeck, Erica Pedretti, VALIE EXPORT, Francis Picabia, Julien Pre vieux, Dieter Roth, Kurt Schwitters, Zineb Sedira, Augustas Serapinas, Andre Thomkins, Nora Turato, Jacques de la Villegle , Not Vital, Kemang Wa Lehulere, Ruth und Robert Wolf-Rehfeldt
Art-Narrative-Utopia
The hypothesis that the world was once sustained by grand established narratives may feel reassuring but has in fact long been refuted. The diverse linguistic and cultural landscape of the Swiss canton of Grisons serves as point of departure for the project Wie Sprache die Welt erfindet, (How Language Invents the World). In the group exhibition and this publication the Bündner Kunstmuseum investigates the signifi- cance of language, narrative spaces, and stories in communities and society and applies these specific regional characteristics to the prevailing structures of story- telling.
The publication illustrates the socially transformative potential of languages and narratives from the perspective of visual art and literature. Complementing the works, literary writings by Gianna Olinda Cadonau, Asa S. Hendry, Marina Skalova, Joachim B. Schmidt, Usama Al Shahmani, Vincenzo Todisco, and Ivna Z ic delineate the book's thematic framework, probing the speculative question: Which narratives have the potential to engender novel perspectives on the world and establish a deeper con- nection to ourselves and our environment? With an introduction by artistic director Stephan Kunz and an essay by curator Damian Jurt.
artists: Carl Andre, Arman, Irma Blank, Marcel Broodthaers, Alois Carigiet, Christo, Gion Casper Collenberg, Marcel Duchamp, John Furnival, Gilbert & George, Eugen Gomringer, Ian Hamilton Finlay / David Ballantyne, Susan Hiller, Karla Hiraldo Voleau, Thomas Hirschhorn / Marcus Steinweg, Jenny Holzer, Rebecca Horn, Vicente Huidobro, Bethan Huws, Marcel Janco, Pascal Lampert, Maude Le onard-Contant, Annette Kelm, Jan Kiefer, Barbara Kruger, Bruce Nauman, Seiichi Niikuni / Pierre Garnier, Meret Oppenheim, Hans Op de Beeck, Erica Pedretti, VALIE EXPORT, Francis Picabia, Julien Pre vieux, Diete
Aus der Perspektive der Kunst und der Literatur zeigt die Publikation das gesellschaftstransformierende Potenzial von Sprachen und Erzählungen. Ergänzend zu den Werken spannen literarische Texte von Gianna Olinda Cadonau, Asa S. Hendry, Marina Skalova, Joachim B. Schmidt, Usama Al Shahmani, Vincenzo Todisco und Ivna E ic den thematischen Rahmen des Buches, das der spekulativen Frage nachgeht:
Welche Erzählungen haben das Potenzial, neue Perspektiven auf die Welt hervorzubringen und eine tiefere Verbindung zu uns selbst und unserer Umwelt herzustellen? Mit einer Einleitung des künstlerischen Direktors Stephan Kunz und einem Essay des Kurators Damian Jurt.
Künstler_innen: Carl Andre, Arman, Irma Blank, Marcel Broodthaers, Alois Carigiet, Christo, Gion Casper Collenberg, Marcel Duchamp, John Furnival, Gilbert & George, Eugen Gomringer, Ian Hamilton Finlay / David Ballantyne, Susan Hiller, Karla Hiraldo Voleau, Thomas Hirschhorn / Marcus Steinweg, Jenny Holzer, Rebecca Horn, Vicente Huidobro, Bethan Huws, Marcel Janco, Pascal Lampert, Maude Le onard-Contant, Annette Kelm, Jan Kiefer, Barbara Kruger, Bruce Nauman, Seiichi Niikuni / Pierre Garnier, Meret Oppenheim, Hans Op de Beeck, Erica Pedretti, VALIE EXPORT, Francis Picabia, Julien Pre vieux, Dieter Roth, Kurt Schwitters, Zineb Sedira, Augustas Serapinas, Andre Thomkins, Nora Turato, Jacques de la Villegle , Not Vital, Kemang Wa Lehulere, Ruth und Robert Wolf-Rehfeldt
Art-Narrative-Utopia
The hypothesis that the world was once sustained by grand established narratives may feel reassuring but has in fact long been refuted. The diverse linguistic and cultural landscape of the Swiss canton of Grisons serves as point of departure for the project Wie Sprache die Welt erfindet, (How Language Invents the World). In the group exhibition and this publication the Bündner Kunstmuseum investigates the signifi- cance of language, narrative spaces, and stories in communities and society and applies these specific regional characteristics to the prevailing structures of story- telling.
The publication illustrates the socially transformative potential of languages and narratives from the perspective of visual art and literature. Complementing the works, literary writings by Gianna Olinda Cadonau, Asa S. Hendry, Marina Skalova, Joachim B. Schmidt, Usama Al Shahmani, Vincenzo Todisco, and Ivna Z ic delineate the book's thematic framework, probing the speculative question: Which narratives have the potential to engender novel perspectives on the world and establish a deeper con- nection to ourselves and our environment? With an introduction by artistic director Stephan Kunz and an essay by curator Damian Jurt.
artists: Carl Andre, Arman, Irma Blank, Marcel Broodthaers, Alois Carigiet, Christo, Gion Casper Collenberg, Marcel Duchamp, John Furnival, Gilbert & George, Eugen Gomringer, Ian Hamilton Finlay / David Ballantyne, Susan Hiller, Karla Hiraldo Voleau, Thomas Hirschhorn / Marcus Steinweg, Jenny Holzer, Rebecca Horn, Vicente Huidobro, Bethan Huws, Marcel Janco, Pascal Lampert, Maude Le onard-Contant, Annette Kelm, Jan Kiefer, Barbara Kruger, Bruce Nauman, Seiichi Niikuni / Pierre Garnier, Meret Oppenheim, Hans Op de Beeck, Erica Pedretti, VALIE EXPORT, Francis Picabia, Julien Pre vieux, Diete