Steht die theologische Ethik in der Zeit oder muss Ethik immer zeitlos sein, damit ihre Überparteilichkeit gewährleistet ist? Ist eine Ethik jenseits oder oberhalb der konkreten Lebens- und Beziehungsgeschichten überhaupt denkbar?
In Auseinandersetzungen mit den Ansätzen von Trutz Rendtorff, Jürgen Moltmann und Hans G. Ulrich fragt die Autorin nach den Selbstansprüchen der theologischen Ethik auf überzeitliche Universalisierbarkeit und Orientierungskraft in konkreten zeitlichen Kontexten.
Sie zeichnet Konturen einer zeitsensiblen Ethik nach, die die eigene Zeitgebundenheit und Zeitbezogenheit nicht bestreiten muss und zugleich die reflexive Distanz zu ihren Fragestellungen wahren kann.
[Time-Sensitive Theological Ethics. On the Time-Bound and Time-Related Nature of Ethical Questions]
Does theological ethics stand in time or must ethics always be timeless in order to guarantee its independence? Is an ethics beyond or above the concrete stories of life and relationships even imaginable?
In an encounter with the approaches of Trutz Rendtorff, Jürgen Moltmann and Hans G. Ulrich, the author explores the self-claims of theological ethics to supratemporal universalisability and orientation in concrete temporal contexts.
She traces the contours of a time-sensitive ethics that does not have to deny its own time-bound and time-relatedness and at the same time can maintain a reflective distance to its questions.
In Auseinandersetzungen mit den Ansätzen von Trutz Rendtorff, Jürgen Moltmann und Hans G. Ulrich fragt die Autorin nach den Selbstansprüchen der theologischen Ethik auf überzeitliche Universalisierbarkeit und Orientierungskraft in konkreten zeitlichen Kontexten.
Sie zeichnet Konturen einer zeitsensiblen Ethik nach, die die eigene Zeitgebundenheit und Zeitbezogenheit nicht bestreiten muss und zugleich die reflexive Distanz zu ihren Fragestellungen wahren kann.
[Time-Sensitive Theological Ethics. On the Time-Bound and Time-Related Nature of Ethical Questions]
Does theological ethics stand in time or must ethics always be timeless in order to guarantee its independence? Is an ethics beyond or above the concrete stories of life and relationships even imaginable?
In an encounter with the approaches of Trutz Rendtorff, Jürgen Moltmann and Hans G. Ulrich, the author explores the self-claims of theological ethics to supratemporal universalisability and orientation in concrete temporal contexts.
She traces the contours of a time-sensitive ethics that does not have to deny its own time-bound and time-relatedness and at the same time can maintain a reflective distance to its questions.