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Conflicts in Western societies have been on the rise, and not just since the financial crisis of 2008. This is generally explained in economic terms - with growing disparities in wealth and income. The left should benefit from this with its redistribution philosophy. However, the right is on the upswing, even though its neoliberalism is fueling social conflicts. How is that? Behind the economic tensions lies a deep crisis of meaning. The right is exploiting this by offering simplistic set pieces of meaning. With success, because people strive for nothing so much as meaning in their own lives.…mehr

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Produktbeschreibung
Conflicts in Western societies have been on the rise, and not just since the financial crisis of 2008. This is generally explained in economic terms - with growing disparities in wealth and income. The left should benefit from this with its redistribution philosophy. However, the right is on the upswing, even though its neoliberalism is fueling social conflicts. How is that? Behind the economic tensions lies a deep crisis of meaning. The right is exploiting this by offering simplistic set pieces of meaning. With success, because people strive for nothing so much as meaning in their own lives. The example of the USA shows how neoliberalism destroys people and societies. Possible solutions also come from there.

Dieser Download kann aus rechtlichen Gründen nur mit Rechnungsadresse in A, B, BG, CY, CZ, D, DK, EW, E, FIN, F, GR, H, IRL, I, LT, L, LR, M, NL, PL, P, R, S, SLO, SK ausgeliefert werden.

Autorenporträt
Dr. Heinrich Anker studierte an der Uni Bern Geschichte, Soziologie und Volkswirtschaftslehre. In seinem Berufsleben wirkte er bei einem führenden Medium in der Mediennutzungsforschung, Programm- und Unternehmensstrategie. Schon früh distanzierte er sich vom neoliberalen Menschenbild der Wirtschaftslehre und der Medienwissenschaften, wonach der Mensch nur ein von eigennützigen Trieben getriebenes Wesen ist. Heute weist die Forschung in Richtung des Menschen als eines sinnorientierten Wesens: Er strebt danach, sich in Freiheit und Verantwortung im Spannungsfeld von Individuum und Gesellschaft zu situieren, seine Subjektivität als Individuum mit seiner Objektivität als Teil der Gesellschaft konstruktiv zusammenzubringen und zu einer Identität zu gelangen. Anker skizziert ein Paradigma, welches die Grenzen der Psychologie einerseits, der Sozialwissenschaften anderseits, überwindet und den Menschen als ganzheitliches Wesen aufscheinen lässt.