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Henrik Ibsens 'Hedda Gabler' ist ein bahnbrechendes Drama, das die Geschichte von Hedda Gabler, einer komplizierten und manipulativen Hauptfigur, erzählt, die in einer konservativen und repressiven Gesellschaft gefangen ist. Das Stück ist bekannt für seine psychologische Tiefe und die unkonventionelle Darstellung weiblicher Charaktere. Ibsens literarischer Stil ist geprägt von starken Dialogen und subtilen Charakterstudien, die die Spannungen und Konflikte der Figuren aufdecken. 'Hedda Gabler' ist ein Meisterwerk des naturalistischen Theaters und ein wichtiger Beitrag zur feministischen Literatur des 19. Jahrhunderts.…mehr
Henrik Ibsens 'Hedda Gabler' ist ein bahnbrechendes Drama, das die Geschichte von Hedda Gabler, einer komplizierten und manipulativen Hauptfigur, erzählt, die in einer konservativen und repressiven Gesellschaft gefangen ist. Das Stück ist bekannt für seine psychologische Tiefe und die unkonventionelle Darstellung weiblicher Charaktere. Ibsens literarischer Stil ist geprägt von starken Dialogen und subtilen Charakterstudien, die die Spannungen und Konflikte der Figuren aufdecken. 'Hedda Gabler' ist ein Meisterwerk des naturalistischen Theaters und ein wichtiger Beitrag zur feministischen Literatur des 19. Jahrhunderts.
Born in Norway in 1828, Henrik Ibsen began his writing career with romantic history plays influenced by Shakespeare and Schiller. In 1851 he was appointed writer-in-residence at the newly established Norwegian Theatre in Bergen with a contract to write a play a year for five years, following which he was made Artistic Director of the Norwegian Theatre in what is now Oslo. In the 1860s he moved abroad to concentrate wholly on writing. He began with two mighty verse dramas, "Brand" and "Peer Gynt," and in the 1870s and 1880s wrote the sequence of realistic problem plays for which he is best known, among them "A Doll s House," "Ghosts," "An Enemy of the People," "Hedda Gabler" and "Rosmersholm." His last four plays, "The Master Builder," "Little Eyolf," "John Gabriel Borkman" and "When We Dead Awaken," dating from his return to Norway in the 1890s, are increasingly overlaid with symbolism. Illness forced him to retire in 1900, and he died in 1906 after a series of crippling strokes. Mark O'Rowe is an Irish playwright whose plays include "Howie the Rookie "(Bush Theatre, London, 1999), "From Both Hips" (Fishamble, 1997), "Made in China" (Abbey Theatre, Dublin, 2001), "Crestfall" (Gate Theatre, Dublin, 2003), "Terminus "(Abbey Theatre, 2007) and "Our Few and Evil Days" (Abbey Theatre, 2014). His screenplays include "Broken" (2012), based on the novel by Daniel Clay, "Perrier s Bounty" (2009), "Boy A" (2007), based on the novel by Jonathan Trigell, and "Intermission" (2004)."
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