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In this volume Dirk Mellies is concerned with the role of the Prussian state and society in the moderization process that took place in the 19th century. He begins with the Prussian province of Pomerania, considered the "backwoods" of its day, and shows how it figured in the various sections of the Prussian state and society during the moderization process of the 19th century. Emphasis is placed on three fields of study: erection of a school system, expansion of infrastructure and development of structures of civil society, each of which furthered or hindered progress in that territory. The…mehr

Produktbeschreibung
In this volume Dirk Mellies is concerned with the role of the Prussian state and society in the moderization process that took place in the 19th century. He begins with the Prussian province of Pomerania, considered the "backwoods" of its day, and shows how it figured in the various sections of the Prussian state and society during the moderization process of the 19th century. Emphasis is placed on three fields of study: erection of a school system, expansion of infrastructure and development of structures of civil society, each of which furthered or hindered progress in that territory. The author also shows that the usual cliches about this province in East Elbia are not completely without foundation, although they must be modified considerably.

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Autorenporträt
Dr. Dirk Mellies ist Historiker und arbeitet als Wissenschaftlicher Angestellter der Freien und Hansestadt Hamburg.
Rezensionen

Perlentaucher-Notiz zur Süddeutsche Zeitung-Rezension

Die Frage, was Rückständigkeit eigentlich ist und wer sie definiert, interessiert den Rezensenten Siegfried Weichlein. Der Historiker Dirk Mellies untersucht in seiner Dissertation die Modernisierung in Mecklenburg-Vorpormmern im 19. Jahrhundert und von Weichlein erfahren wir soviel, dass der Ausbau von Infrastruktur, Schulen und zivilgesellschaftlicher Selbstorganisation dem Autor als Indikatoren dienen und dass diese Entwicklung in Deutschlands rückständigsten Region vor allem von staatlichen Beamten getragen wurde, die "Trias Schule-Eisenbahn-Vereine" mithin ein regionales Elitenprojekt gewesen sei. Weichlein vermisst eine inhaltliche Definition von Fortschritt und fragt: Was ändert sich für den Bauern auf Feld, wenn er nicht mehr rückständig feudal, sondern kapitalistisch fortschrittlich ausgebeutet werde?

© Perlentaucher Medien GmbH