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Thomas Ostermeier is one of the best-known European theatre makers and is regarded by many as "the face of modern German theatre" (DIE ZEIT). His major Ibsen productions and his "Hamlet", starring Lars Eidinger tour the globe; Berlin's Schaubühne, where he has been the artistic head since 1999, is celebrated worldwide. In conversation with Gerhard Jörder, Thomas Ostermeier describes the path that led him to the theatre, which became "a kind of life saver" after early years riddled by conflict. Self-confident and self-critical, both declarative and ruminative, he recapitulates the early…mehr

Produktbeschreibung
Thomas Ostermeier is one of the best-known European theatre makers and is regarded by many as "the face of modern German theatre" (DIE ZEIT). His major Ibsen productions and his "Hamlet", starring Lars Eidinger tour the globe; Berlin's Schaubühne, where he has been the artistic head since 1999, is celebrated worldwide. In conversation with Gerhard Jörder, Thomas Ostermeier describes the path that led him to the theatre, which became "a kind of life saver" after early years riddled by conflict. Self-confident and self-critical, both declarative and ruminative, he recapitulates the early triumphs of the Deutsches Theater's Baracke offshoot, his difficult start at the Schaubühne and the growing success of his politically engaged realistic theatre, particularly among young audiences. He emerges as an outspoken critic of his generation's apolitical attitude, the postmodern mainstream and the narrow aesthetic discourse of German theatre, and a passionate supporter of the permanent institutions of culture, the ensemble concept and creative work with actors – the core of an understanding of contemporary theatre that focuses on people rather than forms.
Autorenporträt
Gerhard Jörder, geboren 1943 in Pamplona/Spanien. Theaterkritiker, Moderator und Dozent. Autor der ZEIT. Er war und ist Mitglied in mehreren Jurys (Berliner Theatertreffen, Else-Lasker- Schüler-Preis, Autorentheatertage, Ulrich-Wildgruber-Preis, Körber Studio für Junge Regie), hat elf Jahre lang die Autorengespräche bei den Mülheimer Theatertagen geleitet und unterrichtet an verschiedenen Hochschulen und Akademien. 2013 erhielt er den Marie- Zimmermann-Preis für Theaterkritik. Er war von 1998 bis 2001 verantwortlicher Theaterredakteur und (gemeinsam mit Sigrid Löffler) stellvertretender Feuilletonchef bei Die Zeit, lebt in Berlin und Freiburg. Thomas Ostermeier (*1968 in Soltau) studierte von 1992 bis 1996 Regie an der Hochschule für Schauspielkunst "Ernst Busch" in Berlin. Von 1996 bis 1999 war er künstlerischer Leiter der Baracke am Deutschen Theater Berlin, die 1998 zum "Theater des Jahres" gewählt wurde. Seit 1999 ist er Hausregisseur und Mitglied der künstlerischen Leitung der Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin. Er inszenierte außerdem bei den Salzburger Festspielen, beim Edinburgh International Festival, beim Festival d'Avignon, am Deutschen Schauspielhaus Hamburg und an den Münchner Kammerspielen. Thomas Ostermeier erhielt u. a. den Europäischen Theaterpreis 2000 und war mit vielen Inszenierungen beim Berliner Theatertreffen vertreten: Messer in Hennen von David Harrower (Baracke am Deutschen Theater Berlin 1997), Shoppen & Ficken von Mark Ravenhill (Baracke am Deutschen Theaters Berlin 1998), Nora von Henrik Ibsen (Schaubühne Berlin 2002), Hedda Gabler von Henrik Ibsen (Schaubühne Berlin 2005), Die Ehe der Maria Braun von Rainer Werner Fassbinder (Münchner Kammerspiele 2007). 2011 erhielt er in Venedig den Goldenen Löwen der Theaterbiennale.