Bachelor Thesis from the year 2023 in the subject English Language and Literature Studies - Literature, grade: 2,0, Technical University of Braunschweig (Institut für Anglistik und Amerikanistik), course: Film Studies, language: English, abstract: This Bachelor's thesis begins with theoretical chapters on the culture of remembrance (collective/cultural memory) according to Assmann, film theory and forms of representation of the First World War in films. This is followed by brief analyses of three different films (All Quiet on the Western Front 1930; Paths of Glory 1957; The Trench 2000), each of which is examined with the aid of the preceding theory. In the conclusion, this analysis is categorized and critically evaluated. First and foremost, the thesis that the same cinematic representation of the First World War since 1930 has led to our current conception of the First World War is discussed. It is also argued that the First World War was one of the reasons why the medium of film became the most popular worldwide. Diese Bachelorarbeit beginnt mit theoretischen Kapiteln zu Erinnerungskultur (Kollektives/Kulturelles Gedächtnis) nach Assmann, Filmtheorie und Darstellungsformen des Ersten Weltkriegs in Filmen. Darauf folgen kurze Analysen zu drei verschiedenen Filmen (All Quiet on the Western Front 1930; Paths of Glory 1957; The Trench 2000), die jeweils mithilfe der vorangegangenen Theorie betrachtet werden. Im Fazit wird diese Analyse eingeordnet und kritisch bewertet. In erster Linie wird die These behandelt, dass die immer gleiche filmische Darstellung des Ersten Weltkriegs seit 1930 zu unserer heutigen Vorstellung des Ersten Weltkriegs geführt hat. Zudem wird argumentiert, dass der Erste Weltkrieg einer der Gründe war, dass das Medium Film das populärste weltweit wurde.